Logo Utheve AS
photo-1542550825547-f4831bb5bce8

Instagram og algoritmer

Vi har fått flere henvendelser i det siste rundt hvordan Instagram algoritmer fungerer og hvordan lykkes med Instagram markedsføring.

I denne artikkelen skal vi gå inn på hvordan du som bedrift kan jobbe med Instagram og algoritmer som en del av din markedsplan. Artikkelen er basert på research ut fra det som er nytt nå, og min egen erfaring fra bruk over tid. Instagram er en fleksibel og interesse-basert kanal hvor det gjelder å kjenne sin egen målgruppe. Det som stemmer for noen, stemmer ikke for andre.

Antall innlegg på Instagram 

På Instagram kan du godt dele flere innlegg om dagen om du vil, du bør holde deg på minst ett bilde/innlegg pr. dag for å holde interessen oppe. Det er mye konkurranse på synlighet i appen. Går det en uke mellom hvert innlegg er du sannsynligvis glemt på kort tid. 

En regel man kan lage seg på Instagram, dersom det er en plattform man har bestemt seg for å bruke: for hvert Facebook-innlegg man poster, post to på Instagram, altså hold deg på det dobbelte, trenger ikke være bare innlegg, men story-reels-shopping osv. det er vanskeligere å holde interessen oppe på Instagram da må man være veldig på.

Instagrams verktøy

Innlegg

Helt vanlige Instagram poster er det Instagram først og fremst er kjent for, etterfulgt av alltid nytt innhold. Det er disse innleggene det er lettest å nå ut til nye følgere med. Hver eneste dag publiseres et enormt antall innlegg. Å poste jevnlig minner folk om din eksistens. Men samtidig bør vi ikke bli for synlig, da blir man lei. Så selv om jeg skrev at du bør ha minimum ett innlegg om dagen, bør ikke vanlige poster overskride tre innlegg. Om du da poster tre innlegg så prøv å variere på innhold. For å fordele hvor du er synlig:

  • Innlegg 1 #natur 
  • Innlegg 2 #trær
  • Innlegg 3 #macro

Samtidig er det greit å ha en # som du bruker oftere som forbindes med din bedrift helhetlig. #creative #fotografi eller hva som helst som du vil ha som fellesnevner. 

Tall: 

  • Daglig gjennomsnittlig brukstid pr. bruker: 1 time.
  • Levetid på innlegg: De fleste dør ut etter 6 timer, men populære innlegg har gjerne levetid opp til 48 timer.
  • 2,5 millioner norske brukere – 64% er aktiv daglig – både damer og menn i alle aldre.

Stories

Stories er mest interessant for faste følgere og de som er interessert fra andre innlegg. Det har lav effekt når jeg kjører stories på betalte annonser. Men basert på egen bruk ser jeg at det kan være greit å lage noen stories og så legge de til i inndelingene øverst på profilen der Storyene blir liggende så lenge du ønsker. Når noen allerede er nysgjerrige på profilen din er det et sted man gjerne sitter å kikker.

Stories er derfor mest interessant for faste følgere eller for å holde interessen til de som har kommet til brukeren via vanlige poster. Det fine med Stories er at de forsvinner om en tid om de ikke blir lagret øverst, du kan spille mer på personlighet, bruke humor og glede – snakk gjerne om noe spesielt som bedriften har opplevd og sist men ikke minst du kan legge ut så mye du vil – ingen normer rundt antall innlegg i døgnet.

Shopping 

En revolusjon for nettbutikker – med så mange muligheter. Denne er et punkt i seg selv. Men siden vi er inne på algoritmer vil alt vi nevner videre også være gjeldende for innlegg på shopping delen. Men shopping via Instagram blir bare mer og mer populært. Shopping innlegg har en egen seksjon, men kan også vises på vanlige innlegg. Som nettbutikk, bruk gjerne shopping i samsvar med vanlige innlegg, bare ikke ha for mye innlegg på fremsiden, da det kan ødelegge den personlige fremtoningen.

Les gjerne mer om Instagram Shopping her.

Reels

Mer og mer blir vi dratt inn i short story og videoverden. Vi liker humor og små hverdagsgleder. Reels ligner veldig på Tik Tok, men at denne trenden har tatt så mye av er ikke rart ut fra det vi ser med videoens utvikling. Bedriftsmarkedet kan i meget stor grad benytte seg av denne trenden for å nå ut spesielt til den yngre generasjonen, men mer og mer eldre generasjon også. 

Har du sett videoene med musikken Banana(feat. Shaggy) hvor du ser en enkel dans som går ut på å droppe solbrillene ned på nesetippen? Man må ikke være god på dans for å få det til, samtidig er de ekstremt engasjerende. Bruker du butikkens solbriller i en slik Reels-video vil du kunne hooke mange følgere og potensielle kunder.

Algoritmer – Hva liker Instagram?

Hva Instagram viser til hvem baseres på interesser. Hvor mye hver enkelt bruker Instagram, hvem de følger både deg og relaterte bedrifter. Hvem du besøker og hvor lang tid de bruker på profilen og så mye mer.

Instagrams algoritmer leter relevant innhold

Nummer en er å skape innhold som er relevant, slik at man finner det man forventer på profilen og ikke poster clickbait mm. Instagram følger med hvor lang tid brukere er inne å ser på profilene for å vite hvor relevant en bruker er. Forlater de profilen med en gang er det en indikasjon på at den personen ikke fant det h*n forventet. Blir man på profilen lengre vil Instagrams algoritme tenke at dette er en bruker som blir godt likt. 

Estetikk er gull for øyet

Det aller viktigste for Instagram er estetikken, det første vi ser, og godt innhold som treffer. Bevegelse og filmer er Instagram også veldig glad i. Det har også en stopp effekt som vi mennesker liker veldig godt. Det tar oss inn i en bevegelse hvor vi er nysgjerrig på hva som skjer videre. Dette er en av grunnene til at Reels og Tik Tok har blitt så poppis.

Instagrams algoritme fungerer på den måten at innlegg som blir mye likt er innlegg som sannsynligvis er estetisk flotte å se på. Om innleggene har mange likes vil de bli prioritert og vist frem hyppigere og til flere. Instagram vil også se hvor lenge du ser på et bilde, siden vi ser lengre på noe som ser bra ut, er dette relevant for hva Instagrams algoritmer mener du liker.

#Hashtags

En stor del av Instagrams merkevare er bygd rundt bruken av #hashtags. Å bruke hashtags strukturert er nøkkelen til Instagram sin måte å operere på. Instagram er interesse relatert app. #Hashtags forteller Instagram hva du liker av innhold, derfor har de mye å si for hva du får se av innhold. 

Hvorfor bruke #hashtags?

#Hashtags bestemmer i grunnen hva du vil bli eksponert for. Hvilke # du bruker, hvilke du følger og hvilke dine følgere bruker har mye å si for hva du vil se av innhold. Innlegg du liker med # spiller også en stor rolle. 

Helt i starten ble du kun eksponert for de nyeste postene til dine følgere. Etter hvert gikk det over til å være kun de mest populære postene fra de du følger. Dette gjaldt også inne på søk. Så kom det en oppdatering der du fikk opp alt relevant på forsiden. Mest populært kommer opp først, resten i annen rekke. Da hadde det ikke like mye å si hvem du fulgte, men mer hva du søkte på av #hashtags. 

Den siste oppdateringen kom med mye misnøye da mange man fulgte forsvant. Instagram tok det til etterretning og fant en middelvei. Nå i mars kom oppdateringen som er en slags samlet versjon av alle disse, både hvem du følger OG hva du søker på er viktig. Du får fortsatt opp mye relevant innhold, men hvor mye du får opp av hva må sees i sammenheng med tidsbruk, estetikk, relevans, engasjement og aktivitet.

Hashtags – nøkkelen til effektiv markedsføring på Instagram

Siden # er en av Instagrams nøkkelpunkter når det kommer til algoritmer vil det å ta de i bruk som bedrift være en viktig del av å holde seg synlig. Du vil bli satt i en slags “relasjon” til de som bruker de samme taggene eller variasjoner av taggene. Men samtidig; ikke overbruk dem. 

Bruk #hashtags som en del av din merkevarebygging på Instagram og rendyrk ett eller to ord som du forbinder med din bedrift. Det kan være et mer populært ord som #butikk eller lignende og en mer innsnevret en som du selv lager f.eks. #bedriftensnavn_merkevare som da også dine kunder kan oppfordres til å bruke. 

Til hvert innlegg er det et maks antall på 30 hashtags, men min anbefaling er å holde seg til 3-5 veldig relevante ord, hvor ett er ditt eget, ett for kategori, og de tre andre er beskrivende. Gjerne ta produsentens navn inn. 

eks. #bedriftensnavn_merkevare #fashion #photo #kamera #canon

Tidsbruk påvirker Instagram algoritmer

Når det kommer til hvilke tider på døgnet du bør poste innlegg er det litt forskjellig hva som funker. Det er mest sannsynlig at de sist delte postene kommer opp først i feeden til folk, men viktig å merke seg akkurat det MEST SANNSYNLIG, altså det er IKKE regelen. Legg absolutt tid i research rundt målgruppen din, men ikke la tidspunkt komme før innhold. Når du har gjort deg opp noen meninger rundt hva din målgruppe gjør – lag en fast publiseringsplan og hold deg til den.

For min egen del som har en hverdag hvor det går i å kjøre på ulike aktiviteter med ungen er tiden fra klokka 8 på kvelden og ut en tid jeg scroller, men eldre mennesker har gjerne sine tv-program i den tiden, så for dem er Instagram-tid etter frokost, før lunsj med gjengen.

Hvordan bli kjent med din målgruppe og hva som gjelder for dem? 

Bruk først og fremt bedriftsverktøyet til Instagram. Her er det mye mye data om hvilke av dine innlegg som slår an, hvem du når og når.  

Du kan også gjøre et forsøk på å velge et lite knippe av dine egne følgere som er aktive å se hvilke tider på døgnet de publiserer. Er du aktiv i samme tidsrom så vil de etter hvert få en tilhørighetsfølelse. 

En kan lære mye om potensielle målgrupper ved å velge #hashtags som du ønsker å være forbundet med og synlig på. Gå igjennom disse taggene å se hvor ofte folk publiserer og når. Er det lavt-middels antall nye innlegg i døgnet, publiser litt før de andre, på Instagram scroller man en stund så da vil du bli sett av alle. 

Er det en mye brukt #hashtag så kan du godt publisere i samme tidsrom, gjerne midt inni den mest brukte tiden for ikke å forsvinne i bunnen. 

En annen ting er å kjøre meningsmåling på storyen din, for å sjekke om dine følgere bruker stories, hvilken tid på døgnet de er på, og hvor mye de bruker Instagram f.eks. Still spørsmål og skap engasjement.

Engasjement

Instagram elsker engasjerende poster, og meningsmålinger er ofte veldig engasjerende. Ergo – de vil bli vist til flere også utenfor dine følgere. Slike typer poster gir mulighet til å kommunisere med målgruppen på deres nivå. 

Meningsmålinger kan brukes opp mot klær: 

Hvilken jakke? 

Hvilken bukse passer til? 

Er du lue eller pannebånd?

Hvilken årstid er DU? 

Er det 90% som kommenterer pannebånd så vil jo det fortelle deg at dine kunder heller vil se pannebånd enn luer i butikken. Har du 20 som svarer vinter, over to som svarer sommer vil det kanskje gi en indikasjon på at du må trappe opp markedsføring på vinterstid med vintertema. 

Jo mer engasjerende innhold, jo mer engasjert publikum. Mer engasjert publikum = mer trafikk. Mer trafikk gir mere likes! #Instalove 

Tips: Lag et lite videoinnlegg på rundt 5 sek. Så enkelt kan det være: Ha på deg et skjerf, sett telefonen på film og gjør en snurr på gulvet. Post å se forskjellen på engasjement. 

Aktivitet

Verdt å merke seg tilslutt. En viktig del av Instagrams algoritmer er at jo mer aktiv man er og jo mer man er pålogget Instagram jo mer innhold vil man bli vist. Desto mer må Instagram ta i bruk sine algoritmer for å finne nytt innhold å vise frem. For Instagram satser mye på akkurat det å vise noe nytt ALLTID.

Det vil si at jo mer aktiv en bruker er på Instagram, jo mer utvasket vil innhold fra de brukerne vedkommende følger bli, desto større sjanse for deg til å lure deg inn i vedkommendes feed. Å hvordan gjør du det? Du kombinerer alle de punktene som er nevnt over.

Oppsummert

  • Del ofte
  • Ha god estetikk
  • Skap engasjement
  • Bruk hashtags
  • Bli kjent med målgruppen din

Lag deg gjerne et inspirasjonsdokument med hva du vil oppnå ved å bruke Instagram. Bruk den til å lage en egen markedsplan som inneholder hvordan du skal bruke Instagram og algoritmer det vil påvirke. Bruk tallene du finner fra egen research å bli enda bedre kjent med din målgruppe. Sett opp en delingsplan for deg selv med tid og antall for hver dag. Faste tider du er pålogget og faste tider for å publisere innhold. 

Det er lettere for Instagram å være kjent med dine rutiner om de er faste. Og målgruppen vil etterhvert underbevisst forvente å se innlegg fra deg til de tidene. De blir kjent med bedriften og dens rutiner.

Etter å ha testet din plan over en gitt tid, se over dine tall og analyser, slik lærer du enda mer og kan utvikle bedriften videre.

Hold deg oppdatert på kule lanseringer og annet stilig på Instagram:

  • Sjekk Twitter hvor det blir jevnlig publiserer nyheter om Instagram og algoritmer for å holde deg selv…. #oppdatert

Andre leser også: