TikTok blogginnlegg

Hvordan bruke TikTok til organisk markedsføring

TikTok er en plattform der personer kan dele korte videoer, alt fra sekunder til max 3 minutters videoer. Denne appen ble lansert i 2017, og har blitt veldig stor de siste årene. I 2021 ble det registrert 1 milliard brukere. 

 

Det tok ikke lang tid før markedet skjønte at dette er en fin plattform til å kunne appellere seg til mange på en effektiv måte. Grunnen til at dette kan være en effektiv måte å markedsføre på er fordi TikTok bruker algoritmer til å filtrere videoene som blir presentert. For eksempel hvis du er veldig interessert i kunst eller det å male/tegne vil du kunne få opp en del personer som legger ut videoer om akkurat det. 

Dermed vil videoene som blir vist frem tilpasse seg til hvert enkelt individ, slik at det vil være mer interessant og underholdende. Du kan også bestemme selv når du lager en bruker på TikTok hvor du kan trykke på hva du er interessert i å se, som for eksempel humor, dansing, osv. 

I tillegg til dette filtrerer også TikTok ut på geografiske områder og hvilke språk du snakker. Slik at når du er på TikTok som en nordmann kan du få videoer både fra Norge og engelsktalende land.  Slik kan bedrifter lage markedsføringsvideoer og utnytte TikTok’s bruk av algoritmer til å finne deres målgruppe.

 

 

Fordeler ved å lage videoer på TikTok

TikTok har en brukervennlig måte å skape ulike videoer med lydeffekter, filter, og klipp, m.m.  Ved hjelp av dette kan man lage videoene tilpasset stilen til bedriften og ha med det som kjennetegner bedriften. Enten om det er farger, musikk, kjenningsmelodi (jingle), eller ønsker å ha med logo i videoen. 

I tillegg til dette er det lettere å nå ut til ungdommen hvis dette er et av målene bedriftene har. Det blir lettere å bli kjent med bedriften og en unik måte for å kommunisere med forbrukere.  Samt er det vist at bedrifter som markedsfører på TikTok og som er med på disse populære trendene eller soundtrackene som er på TikTok, har en stor positiv effekt både på unge og eldre.

 

Hvilke bedrifter kan dette være nyttig for?

De fleste bedrifter vil dra sin nytte av denne typen markedsføringen hvis de skaper sin unike måte å gjøre dette på. Det som har vist å være en suksess for mange er å ta videoer inn i arbeidshverdagen.

Spesielt er dette vist å være interessert å se for mange innenfor medisin, kiropraktor, tannlege, hud, og kropp virksomheter. Dette vil være ulike videoer som viser en prosedyre av en behandling, som selvfølgelig kunden har godkjent å bli tatt video av, og eksperten forklarer med voiceover eller delt skjerm på hva han gjør og hvorfor han gjør det han gjør. Dette er veldig lærerikt og interessant for å se hvordan ulike personer jobber med mennesker. 

Tilfellet med kiropraktor har også knekkelydene av kroppen en tilfredsstillende faktor da mange av oss liker å høre knekkelyden som skjer når man utfører en bevegelse som får ledende til å poppe. 

Andre ideer til annen type virksomheter kan være å lage humoristiske innslag der man samtidig viser hva man har å tilby. Dette kan være for eksempel ulike skoler som snart har opptak og ønsker flere søknader til skolen deres. Da kan det være aktuelt å lage en video som tar for seg skolens utseende samt hvem som jobber der og hvilke studieretninger som tilbydd. Dette kan da gjøre med en humoristisk vridning som for eksempel kle opp ulike personer og man skal gjette hvilken linje person går hvor. Eventuelt kan man lage video av de ansatte som jobber der med et innblikk i hverdagen deres. 

Dette kan også gi en trygghetsfølelse som de som skal bytte skole, eventuelt flytte hjemmefra for første gang. 

 

Det finnes mange ulike ideer og konsepter, men det som er gjentagende for de som blir mest sett er videoene som inneholder humor, noe lærerikt, noe tilfredsstillende og noe ærlig. Det skal være video som er laget på bedriftens måte, man kan  selvfølgelig gå ut av komfortsonen eller tenke utenfor boksen, men det bør gjøres med stilen til bedriften. Hvis ikke kan videoene virke kunstige og det kan slå tilbake på en negativ måte.

 

Vi håper dette var nyttig for deg som er nysgjerrig på TikTok markedsføring. Dette var da organiske tilnærmingen til markedsføring på TikTok. I tillegg er det mulig å kjøre rene annonser på TikTok, dette er noe vi kommer tilbake til i et senere blogginnlegg. 

 

Andre leser også:

Digital markedsføring
Andréa Rosø

Fargerik påvirkning

Når du starter en bedrift vil det være en viktig oppgave å lage en visuell profil hvor farger er sentralt.

Les mer