For noen år siden var Snapchat markedsføring veldig kostbart. Bedrifter måtte punge ut flere millioner kroner og man hadde kun muligheten til å kjøpe annonser ved å kontakte reklamebyrået til Snapchat selv. Dette endret seg i 2018 da Snapchat presenterte «Snap Inc’s self-service Ad manager». Nå kunne alle bedrifter og enkeltpersoner, uansett størrelse og budsjett, begynne å reklamere på Snapchat.
Tidligere innlegg har handlet om hvordan man finner målgruppene sine Snapchat, og om selve plattformen. Dette innlegget skal handle om hvordan å reklamere på Snapchat og hva som er viktig og tenke på under markedsføringen!
Den beste måten å reklamere på Snapchat
Snap Ads:
Snap ads bruker du når du skal få oppmerksomheten rettet mot et spesielt mål. For eksempel en reklame for å få folk til å kjøpe fra en interiørbutikk, eller en video for å få flere personer til å søke hos din videregående skole.
En «Snap ad» er et bilde eller en video med eller uten lyd i full skjerm. Du kan sette inn et vedlegg på din Snap ad for å la forbrukerne ta en handling umiddelbart. For eksempel å besøke nettstedet ditt eller installere appen din. Snap-Annonser kan være ti sekunder lang, men hvis du bruker en video, anbefaler Snapchat at du holder den på 3-5 sekunder. Snap annonser vises i mellom dine venners eller offentlige “Snap-stories”.
Den delen av annonsen som er en video eller et bilde som skal få deg tl å “swipe up” eller å laste ned appen din kalles “Top Snap”.
Vedlegg du legger i mot dine Snap ads bidrar til å drive bestemte mål. Det er viktig at hvis du lager snap ad med vedlegg, må du sørge for at annonsen får seerne glade og ivrige til å ta øyeblikkelig handling, for eksempel å “swipe opp” for å komme til din nettbutikk eller facebook-side. Prøv å “tease” et vedlegg i snap annonsen eller lag et spesielt tilbud som får folk til å ha lyst til å sveipe opp.
Velg din annonsehensikt
Nettside viderekobling: Få mottakeren til en landingsside for nettsiden din. Legg ved en web-adressen din til Snap-annonsen du har laget. Nettsiden kan omhandle hva som helst, bare sørg for at den er optimalisert for mobiltelefonen. Sjekk ut våre blogginnlegg som tar for seg «Hva som utgjør en god landingsside» eller «Er nettsiden din klar for 2019?».
App-installering: Få personer til å installere appen din. Legg ved din app-ID for Google play store eller Apple App store. Da vil snap-annonsen vise «Install now», i stedet for «Sveip opp» for en landingsside.
Videovisning: En lang-formats video som spilles av når mottakeren sveiper opp på topp-annonsen. Brukes som oftest for å få et budskap fram i et videoformat.
De 5 gyldne regler for Snapchat markedsføring
Snapchat har selv skrevet om noen regler de kaller “The 5 Golden Rules” eller De 5 gylne regler for Snapchat Markedsføring.
Lag topp annonser for 5 sekunder eller mindre
De to første sekundene er hva som avgjør om forbrukerne fatter interesse i Snapchat annonsen din. Appen er bygd for en ung målgruppe som i dagens samfunn har et oppmerksomhetsspenn på mye mindre en andre generasjoner. Det er derfor viktig å fange interessen så fort som overhode mulig.
Fokuser på budskapet!
Hva er budskapet med annonsen? Er det å få trafikk inn på din nettbutikk?
Er det å få flere nedlastinger på din nye app?
Er det å få mer “brand awareness”, altså få fram merkevaren din?
Er det å få mer Leads? Lag et lettvint tilbud som får folk til å ha lyst til å melde seg på.
Sørg for at innholdet har en enkel beskjed
Ha en klar og enestående beskjed eller et tilbud for å hjelpe kundene til å forstå verdi-proposisjonen. Ikke begynn å overkomplisere annonsen eller pakke for mye informasjon inn i de få sekundene. Kundene mister fort interessen og det er ikke mye informasjon som kan formidles på så få sekunder.
Ha med et passende lyd design
Gjennomsnittlig blir over 60% av snap annonsene sett på med lyd. Det er derfor viktig å ha med lydfiler som sang, ambient støy og voice overs. Disse kan bringe nytt liv i annonsene dine.
Men ikke bruk bare lyd! Husk også å ha med en tekst som gir klar beskjed om hva annonsen handler om for å treffe de resterende prosentene.
Kutt ned på scener i annonsen
Videoene på Snapchat blir som regel tatt i ett sammenhengende kutt. For å få annonsene dine til å se ut og føles mer som vanlige snaps, kan det være lurt å filme videoannonse også i en sammenhengende video. Dette kan bidra til å øke og holde interessen.
Oppsummering
Nesten 200 millioner mennesker bruker plattformen daglig. Engasjementet rundt appen er enorm og det ser ikke ut som den kommer til og dø ut med det første. Siden Snapchat er så forskjellig fra alle de andre sosiale mediene der ute, er det viktig å ta en annen innfallsvinkel.
Hvis du klarer å finne din rette målgruppe på appen, kommer den til å bli det ideelle verktøyet kostnadsmessig, og hvis du kan finne de riktige strategiene for deg vil du finne raskt suksess med å reklamere på Snapchat!