Logo Utheve AS
landingsside

Hva utgjør en god landingsside?

Landingssiden konverterer salg og gjør at bedriften får mest mulig ut av annonsene og kampanjene sine. En god landingsside skal inneholde det kundene er på utkikk etter uten for mye forstyrrelser. Les videre for å se hvordan vi optimaliserer landingssider som gir salg.

Hva er en god landingsside?

Det finnes mange gode nettsider der ute, men en stor feil mange gjør er at produktet det annonseres for kommer bort i mengden. Derfor er det viktig at besøkende raskt får inntrykk av at de er på rett spor. 

Landingssiden bør være mest mulig lik hovedsiden slik at kunden forstår at siden tilhører bedriften og på den måten ikke føler seg utrygg og i verste fall forlater nettstedet. Det er viktig at landingssiden har en sammenheng med det bedriften tilbyr i annonsene.

Overskrifter gir salg

En god landingsside inneholder overskrifter som får besøkende til å lese videre. Her er det viktig å gå rett på sak og presentere innhold som leseren er ute etter slik at man får lyst til å lese videre.

Undertitler bør ha innhold som får leseren til å bli værende på nettsiden slik at man oppnår det resultatet man har satt seg på forhånd.

En god landingsside skal konvertere salg, og hvis den ikke gjør det må den endres så raskt som mulig.

Her kan du lese mer om hvordan landingssider gir mer salg. 

Oversiktlig og enkel landingsside

Landingssiden skal ikke inneholde for mye unødvendig tekst og det er viktig å holde den oversiktlig og enkel. Det er derfor viktig å ha en god plan på markedsføringen før man lager landingssiden. Nedenfor presenterer vi noen punkter det er viktig å tenke på:

  • Hvilke produkter selger jeg?
  • Hva ønsker jeg å oppnå?
  • Mest mulig lik annonsen/kampanjen
  • Synlig logo for bedriften
  • Helst unngå bruk av skjema

Ikke bryt loven

Tidligere var det vanlig at bedrifter hadde et skjema på nettsiden eller landingssiden hvor kunden skrev inn navn, epostadresse, telefonnummer osv. Dette er etter det mye omtalte GDPR (den nye personvernforordningen) ikke i henhold til den oppdaterte personopplysningsloven som trådte i kraft i Norge 20. juli 2018.

Et slikt skjema kan inneholde personopplysninger som bedriften ikke trenger om kunden, og den nye loven påpeker at man ikke skal behandle personopplysninger man ikke har behov for.

Her kan du lese mer om hva GDPR betyr for digital markedsføring.

Dersom man likevel har behov for et skjema på nettsiden, er det viktig å ha en avkrysningsboks hvor kunden godkjenner at bedriften behandler personopplysninger som er lagt inn i skjemaet.

Enkel kontaktinformasjon

Det beste er å kun ha telefonnummer eller epostadresse som kunden kan kontakte bedriften på, i stedet for å ha et skjema hvor kunden skriver inn sine opplysninger. Her kan man ha et lite tekstfelt hvor kundene kan legge igjen sitt telefonnummer, slik at bedriften kan ta kontakt når det passer.

Nedenfor er vår hovedside. Her får leseren med en gang oversikt hva vi gjør og hvilke tjenester vi tilbyr.

god landingsside Under ser man siden vi vil at kunder skal gå inn på for å ta kontakt med oss. Her har vi som tidligere nevnt lagt inn en tekstboks hvor kunder kan legge igjen telefonnummeret sitt for å bli oppringt. Kunden har her også flere valg – ved å ringe direkte, sende epost eller gå videre til vår Facebook-side. 
landingsside eksempel

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker å vite hva vi kan tilby med tanke markedsføring rundt landingssider, eller les mer om nettsidene vi har bygget her. 

Andre leser også: