Logo Utheve AS
Responsiv nettside

Er nettsiden din klar for 2019?

Du vet viktigheten av å ha en bra og funksjonell nettside. Det er jo der kundene finner deg. Men er nettsiden din responsiv? Optimalisert for mobilvisning? I denne bloggen skal du få vite hva som menes med en responsiv nettside og få 3 grunner til hvorfor det er viktig at nettopp din er det.

Responsiv nettside

Hva er en responsiv nettside?

En responsiv nettside er en som tilpasser seg alle skjermstørrelser. At den fungerer og ser like bra ut på stor skjerm, liten skjerm, nettbrett, mobil osv. Flere og flere bruker mobilen for å finne informasjon, handle, dele linker og reklame. Allerede i 2015 viste Google at vi søker mer fra mobile enheter enn det vi gjør fra desktop.

I dagens samfunn har du ikke mange sekundene på deg for å kapre kundens interesse på nettsiden din, og det er derfor veldig avgjørende at den er er mobilvennlig. Ingen vil i dag zoome inn og ut for å lese teksten eller se på bildene.

Lurer du på om du har en responsiv nettside kan du raskt og enkelt finne det ut på følgende link: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=no

 

3 Grunner til hvorfor det er viktig at nettsiden din er responsiv

# 1 Google favoriserer mobilvennlig nettsider

I 2015 annonserte Google at de ville nedprioritere nettsider som ikke var tilpasset mobil. Google gir ingen grader av mobilvennlighet – enten er siden din mobilvennlig eller så er den det ikke.

Hvorfor bestemte Google seg for dette?

Hensikten var og er å forbedre søkene fra mobile enheter, som er en stadig økende andel av trafikken Google betjener. Samtidig står Google svakere på mobile enheter enn på tradisjonelle nettlesere fra datamaskiner, siden selskapet konkurrerer mot spesialbygde apper.

 

# 2 Mikroøyeblikkene - hva er det?

Mikroøyeblikkene er verdifulle sekunder din bedrift kan tjene på ved å være tilgjengelig. Disse skjer når kunder impulsivt strekker seg til en eller annen enhet, som oftest den tilgjengelige mobilen, for å lære noe, få noe gjort, dra et sted, eller kjøpe noe. De er intensiv rike øyeblikk når beslutninger blir gjort og preferanser blir skapt.

Det er i disse øyeblikkene hvor kundens forventninger er høyest. Det har blitt slik fordi mobilene har blitt så kraftige og så oppkoblet at de forventer umiddelbar tilfredshet. Det er ingen som kan vente 5 sekunder lenger, øyeblikket vil da allerede ha passert.

Statistikk fra Google sier følgende:
91% av mobilbrukere får inspirasjon midt i en oppgave de holder på med.
62% finner det mer sannsynlig å kjøpe en vare eller tjeneste med en gang mens de jobber med en oppgave eller et problem fordi de bruker mobilen for inspirasjon.
90% bruker mobil til å jobbe mot et langsiktig mål mens de er på farten.
82% rådfører seg med mobilen mens de er i butikken.
51% har kjøpt en vare fra et firma eller annet merke enn de de hadde til hensikt å gjøre, fordi informasjonen de fikk på et søk var nyttig.

I disse mikroøyeblikkene vil forbrukerne ha det de vil, når de vil ha det – og de blir
tiltrukket mot merkevarer og tjenester som innfrir deres behov.

# 3 Noen kjappe fakta om mobilbruk

I følge Facebook IQ, er dette noen av mange fakta om mobilbruk:

  • 37 % sier at det er større sannsynlighet for at de kjøper fra en nettside som er optimalisert for mobil.
  • 18 % av mobilbrukere vil forlate nettsiden om den ikke laster i løpet av 5 sekunder.
  • 51,3 % av internettbruken i verden skjer på mobil fremfor desktop.
  • 77 % av mobile søk blir foretatt på mobil selv om det er en desktop tilgjengelig.
  • Det forventes at markedsføring på mobil vil utgjøre 58 % av all markedsføring på nett.
  • Om du ønsker oppmerksomhet, er man gjennomsnittlig 68 % mer oppmerksom når man sitter på en mobil fremfor desktop.
  • 50 % har oppgitt at selv om det er en bedrift de liker, vil de benytte seg sjeldnere av tjenestene deres dersom den aktuelle bedriften har en nettside som ikke er mobilvennlig.

Oppsummering

Det er kritisk å ha en nettside optimalisert for mobilbruk i 2019. Statistikken gir tydelige signaler om at kundene forventer en nettside som fungerer optimalt på mobil.

Og ikke glem de verdifulle mikroøyeblikkene, hvor kundene ønsker informasjon eller produkter raskt. Disse kan bli kundene dine.

Andre leser også: