Logo Utheve AS
Snapchat-markedsføring-blogg

Snapchat i markedsføring

Snapchat er i vinden som aldri før. Til og med de som nekter å lage en Facebook-profil har latt seg friste av det voksende sosiale mediet. Vi ser nærmere på hva Snapchat er, hvorfor det er så populært og om det kan brukes i markedsføring.

Trenger du hjelp med Snapchat annonsering? Sjekk ut vår nye tjenesteside om Snapchat markedsføring her: https://utheve.no/snapchat-markedsforing/

Snapchat markedsføring

Hva er Snapchat?

Snapchat er en bilde- og videodelings applikasjon for mobilen. Det ble utviklet av studenter og utgitt i 2011. Snapchat har opplevd en enorm vekst de siste årene.

I motsetning til andre sosiale medier som har en lang liste med funksjoner og detaljer er Snapchat enkelt å ta i bruk. Snapchat har en veldig lav læringskurve, og klarte på denne måten å tilby noe som de andre sosiale mediene manglet.

Hvorfor er det så populært?

I tillegg til å være enkelt å bruke slipper brukerne å fylle inn detaljer om seg selv. Mange velger å unngå sosiale medier som Facebook og lignende fordi de ikke ønsker at personlig informasjon og data skal ligge offentlig på Facebook. 

Med andre ord er argumentene for å ikke bruke Snapchat få. Det forklarer ikke motivasjonen for å bruke mediet. Hvorfor er det så attraktivt? 

 

Snapchat-markedsføring-mobil

Vi har tidligere i markedsføringsbloggen snakket mye om Cialdinis prinsipper for overtalelse. Det som var så spennende med Snapchat når det kom var at bildene/videoene kun varte i noen sekunder når mottaker åpnet de, og deretter ble de slettet automatisk.

Vi vet også at Cialdinis prinsipp om knapphet sier at noe som det er lite av, eller i dette tilfellet noe som forsvinner, vil tilegnes mye høyere verdi. 

Så kombinasjonen av det er enkelt, anonymt og en spennende måte å dele bilder/video er noen av grunnene til at Snapchat har blitt så populært. 

Hvordan bruke det i markedsføringen?

På samme måte som Facebook har også Snapchat en Ad Manager som gir tilgang til verktøy og data som gjør det mulig å kjøre skreddersydde kampanjer med konkrete mål.

I tillegg bør man bruke Snapchat på en organisk måte hvor man bygger opp følgere og deler innhold med de som på andre sosiale medier.

Organisk

Når du har opprettet en Snapchat-konto for bedriften din bør du gjøre følgende:

  1. Gjør Snapkoden din tilgjengelig på nettsiden din, samt andre medier hvor du når kundene dine. På denne måten kan de ta bilde med Snapchat av Snapkoden din og følge deg.
  2. Jevnlig sende Snaps (bilde eller video) til de som følger deg. Tips: Lag en gruppe som du legger alle følgere i slik at du enkelt kan sende til alle ved et trykk.
  3. Legge ut innhold på Stories. Bildene eller videoene du legger til på Stories er synlig i 24 timer for alle som følger deg. Etter 24 timer blir innholdet automatisk slettet.
  4. Eksperimenter med å tegne, skrive eller legge til ulike filtre på snappene.
Snapkode
Snapkode: Slik ser en snapkode ut. Det gjør det enkelt å få følgere ved at de kun trenger å ta en snap av snapkoden, og vips så finner de deg på Snapchat.

Snap Ads

På samme måte som Facebook har Facebook Ads har Snapchat Snap Ads. Dette gir deg muligheten til å annonsere direkte mot målgruppen din i Snapchat.

Annonsene som vises i videoformat dekker hele skjermen og blir likestilt med vanlig innhold på Snapchat. Dette gir en enorm mulighet til å fange oppmerksomheten til målgruppen.

Du kan legge til filtre og linser som gjør innholdet ditt ekstra interessant som igjen gir deg enda mer oppmerksomhet fra målgruppen. Annonsene vises for eksempel mellom vanlige snapper hos målgruppen eller som reklame i stories. 

linser og filtre snapchat
Linser og filtre: Eksempel på hvordan linser og filtre ser ut hentet fra www.snapchat.com

Oppsummert

Snapchat er et veldig populært sosialt media. Snapchat har lenge slitt med å finne en god måte å implementere annonser på, men har nå kommet godt på vei med blant annet Snapchat Ads.

Uavhengig av det er det et flott sosialt media å bygge merkevaren din på gjennom organisk deling av innhold gjennom Snaps og Stories. 

Som med alle mediekanaler anbefaler vi at du vurderer om dette er noe for deg. Ikke ta i bruk nye kanaler bare fordi de er nye. Det er alltid bedre å være dyktig i 1-2 kanaler fremfor dårlig i 4-5 kanaler. Kvalitet fremfor kvantitet! 

Klikk her om du vil lese mer om Snapchat markedsføring.

Lykke til med markedsføringen!

 

Andre leser også: