Logo Utheve AS
Snapchat Statistikk

Slik finner du riktig målgruppe for å reklamere på Snapchat

Å finne din målgruppe på Snapchat er avgjørende for å lykkes. Med 188 millioner daglige brukere som bruker en estimert tid på 30 minutter i døgnet, er Snapchat en av de største sosiale medier per dags dato.

Ifølge tallene til Ipsos og TNS Gallup har 2,5 millioner mennesker i Norge over 18 år en Snapchat konto. Estimerte tall som inkluderer de under 18 år er på ca. 3 millioner mennesker. Det er 60 prosent av landets befolkning. Da er det en stor sjanse for at du finner din målgruppe på Snapchat!

Målgruppen din er på Snapchat

For å få det meste ut av dine annonser på Snapchat, er det lurt å sørge for at annonsene dine treffer det rette publikum. Visste du for eksempel at 1 av 3 brukere på Snapchat er foreldre? Eller at mennesker under 24 år består av 50% av alle brukere? Det er en god balanse mellom menn og kvinner på Snapchat – 55 % kvinner i mot 45% menn. Hvem er din målgruppe på Snapchat?

En annen ting å bemerke seg er at under en forbrukerundersøkelse av U.S Murphy i 2017 beskriver halvparten av brukerne på Snapchat seg selv som “impuls-shoppere”. Det er derfor man finner så mange reklamer som fører til en nettbutikk. Snapchat har også verktøy som kan lage egendefinerte målgrupper. Sjekk gjerne ut vår tjenesteside om Snapchat her: https://utheve.no/snapchat-markedsforing/

Snapchat hjelper deg med å finne målgrupper

Verktøyet tilbyr hundrevis av forhåndsdefinerte målgrupper mellom hva personer ser på innenfor Snapchat appen, og utenfor med deres tredjeparts-data. Målgruppene som er innebygd i appen hjelper deg og nå personer basert på deres interesser.
Personer med katt, interiør interesserte, de som har vært i Paris og fotballmødre er noen eksempler.

Snapchat målgruppe informasjon
Kilde: Snapchat Statistics

3 tips til å finne riktig målgruppe på Snapchat

Rette seg mot målgruppen 29 år og yngre

Som skrevet tidligere er majoriteten av brukerne på Snapchat i den yngre delen av livet. En årsak til dette er Snapchats evne til å utnytte det korte oppmerksomhets spennet til den yngre generasjonen. Annonsene på Snapchat ligner mer på en tv reklame enn noe annet, så det gjelder å fange oppmerksomheten kjappest mulig.

Bruke verktøyene som Snapchat har laget for å skape engasjement!

Ikke lag annonsen som en presentasjon du skal framføre ovenfor statsministeren. Snapchat selv oppfordrer til en uformell dialog mellom budbringer og mottaker. Trikset er å bruke alle kortene Snapchat har lagt fram til deg. Interaktive annonser som linser og filtre hjelper mye med å få fram budskapet og holde interessen på annonsen.

Vis fram annonsene dine i en frekvens som samsvarer med når på døgnet brukerne er på appen
 
I lik linje med Facebook sin ad manager kan du velge hvor og når på døgnet annonsen din skal vises. Annonser som vekker sulten under frokost og lunsj tider, annonser for trenings klær under tiden det er mest vanlig å trene, og informasjons annonser under tidene der oppmerksomheten er på topp (rett etter jobb) er noen eksempler på hvordan man kan målrette annonsene for å få mest mulig effekt.

Snapchat Målgruppe Timer døgn
Kilde: Snapchat Statistics

Kombinert har disse målene potensiale til å få dine reklamer til å skille seg ut i et konkurransebasert marked.

Oppsummert

Å starte med markedsføring på Snapchat er ingen lett oppgave. Men til gjengjeld har Snapchat en av de mest kosteffektive måtene å få budskapet sitt ut på. Det en plattform med vekst som tar et større stykke av den sosiale kaka for hvert kvartal som kommer. Du kan også lese vårt innlegg om Snapchat som ble skrevet i 2017 her. Eller lese mer om hva vi kan tilby innen Snapchat markedsføring her: https://utheve.no/snapchat-markedsforing/

Lykke til med din markedsføring på Snapchat!

Kontakt meg gjerne på jorgen@utheve.no om du vil ha hjelp med Snapchat markedsføring.

Andre leser også: