Din Linkedin-profil er ditt digitale visittkort. Din digitale merkevare. Dette er et verktøy mange beslutningstakere bruker for å avgjøre hvem de ønsker å samarbeide med. I dette blogginnlegget skal vi gi deg 3 konkrete tips om hvordan LinkedIn profilen din kan bli bedre.
1. Profilbilde på LinkedIn er ditt førsteinntrykk
Det første en beslutningstaker ser er profilbildet. Hvis du ikke har et profilbilde så har du gått glipp av muligheten til å gjøre et godt førsteinntrykk.
Videre reduserer du sjansene for at beslutningstaker åpner profilen din. Du konkurrerer med andre profiler som har flotte profilbilder. Hvis han eller hun leter spesifikt etter deg så er vi tilbake til førsteinntrykket.
Det eneste som er dårligere enn å ikke ha et profilbilde er å ha et dårlig profilbilde. Hva som er dårlig er subjektivt. Hvis du er en komiker så kan det gi et bra førsteinntrykk å ha montert elghorn på hodet. Er du derimot en regnskapsfører så vil det være en heller risikabel tilnærming.
Det beste er å ta profesjonelle bilder hos en fotograf til LinkedIn-profilen din.
Hvis du må ta egne bilder til LinkedIn-profilen:
- Ensfarget og profesjonelt plagg, eksempelvis en skjorte.
- Ensfarget bakgrunn er tryggest. Alternativt kan du bruke et kamera som gjør bakgrunnen uklar. Mange mobiler har denne funksjonen i dag. Her kan du være litt kreativ å prøve med forskjellige bakgrunner.
- Ikke ta «selfie». Be om hjelp fra din bedre halvdel, en venn eller en i familien.
- Ta mange bilder, slik at du har en del å velge i.
- Smil. Et vennlig smil er alltid veien å gå.
2. Flytt rundt på seksjonene i LinkedIn-profilen din
Vi har alle våre sterke sider. Kanskje du har en imponerende arbeidserfaring. Eller du har et diplom fra en bra skole. Benytt deg av muligheten til å flytte på seksjonene i din profil. Flytt dine styrker til toppen.
Hva som er viktig blir opp til deg å vurdere. Hvis du er nyutdannet så lønner det seg trolig å få utdannelsen din på toppen. Når du har fått mer arbeidserfaring så kan du flytte erfaringmodulen til toppen.
Det viktigste er at du aktivt vurderer hvordan din personlige merkevare på LinkedIn fremstår.
3. Fjern alt som er unødvendig på LinkedIn-profilen din
Det å fjerne alt som er unødvendig er en god regel å ta med seg i alle felt. Spesielt i markedsføring.
Oppsummering på Linkedin-profilen
Det er ikke alle som er enige om at en oppsummering øverst på LinkedIn-profilen er bra. Det får være opp til deg å vurdere. Det er veldig vanskelig å skrive en tekst som oppfattes som troverdig og som gir verdi.
Hvis du velger å skrive en oppsummering må du holde den kort. Gi noen hint om hvordan du er som person, og hvilke fagfelt du kan godt. Noen få setninger holder.
Arbeidserfaring på LinkedIn-profilen
- Benytt deg av bullet points
- Trekk frem konkrete ansvarsområder og arbeidsoppgaver som er relevant for ditt fagfelt
- Unngå fagterminologi som gjør teksten vanskelig å forstå for personer uten samme bakgrunn som deg
Skills & Endorsements på LinkedIn-profilen
Her er det mange som synder. Vi legger til alt vi kommer på av ferdigheter vi tror ser bra ut på profilen. Gjerne flere variasjoner av samme ferdighet. Dette virker mot sin hensikt. Poenget med «Skills & Endorsements» er å vise hva vi virkelig er gode på.
Velg derfor ut maks 6 ferdigheter som du vil trekke frem. Gjerne færre. Da vil det bli veldig tydelig på hva du er god på.
Videre så vil anbefalingene du får fra kontaktene dine bli konsentrert siden de har færre valg. Noe som ser bedre ut enn at anbefalingene er fordelt på titalls ferdigheter.
Les hvordan vi jobber med LinkedIn-markedsføring her og kontakt oss gjerne hvis du har spørsmål eller ønsker tips til forbedring av din LinkedIn-profil.