Logo Utheve AS
3DDCFB34-B5DF-447B-A074-5505D26160B8

Nettside, one-pager eller landingsside?

Nettsiden er i mange situasjoner den viktigste delen av markedsføringen. Det er nettsiden sin jobb å informere, bygge tillit og overbevise besøkende til å velge deg og ditt produkt eller tjeneste.

Men begrepet nettside er veldig bredt. Det kan være alt fra store nettbutikker til små landingssider. Internt i Utheve bruker vi 3 ulike kategoriseringer.

Nettside

En nettside definerer vi som en side med flere undersider.

Groweasy.no er et eksempel på en nettside vi har bygget. Groweasy AS har utviklet en dyrkingstunnel som er sterkere, mer allsidig og tåler mer vær enn et vanlig drivhus. Groweasy sin dyrkingstunnel er utviklet for det norske klimaet, og er testet i vindhastighet på over 20m/s. Vi har også markedsført Groweasy på Facebook, Instagram og Google, og etter bare to uker kom det inn over 50 forespørsler! 

Groweasy AS hadde et nytt produkt, og flere ulike modeller av produktet. Med andre ord var informasjonsbehovet stort. Derfor ble det naturlig å gå for denne type nettside.

Vi valgte i samarbeid med kunde å gå for et sort og moderne uttrykk på nettsiden. Her spiller bildene og elementene en stor rolle, hvor det grønne uttrykket går igjen gjennom hele nettsiden. En god blanding av tekstbokser, bilder og videoer gjør at siden blir mer levende og tiltalende. Samt at informasjonen blir oversiktlig.

Gå til nettsiden her.

One-pager

En one-pager er en nettsidevariant hvor alt av informasjon er på én side. Her deler vi forsiden inn i seksjoner som for eksempel produkter, nyheter, om bedriften og kontaktinformasjon. 

Autoagri.no er en one-pager vi bygget for AutoAgri AS som utvikler og produserer autonome redskapsbærere. Her ser vi seksjonsoppbyggingen nevnt tidligere som først er bygget opp av 3 USPer (Unique Selling Points), fordeler med autonome redskapsbærere, nyheter fra bedriften, informasjon om bedriften og kontaktinformasjon. 

En one-pager er et ypperlig valg for Autoagri fordi de har fokus på et konkret produkt. Da kan man fortelle en visuell historie i en bestemt rekkefølge. Ingen menyer og andre forstyrrende elementer.

Generelt har one-pagere vært populære en god stund nå. En av grunnene til at one-pagere presterer bra er fordi vi har blitt veldig vant til å scrolle. På Facebook scroller vi. På nettaviser scroller vi. Scrolling har med andre ord blitt veldig naturlig. Spesielt på mobil er det mer intuitivt å scrolle fremfor å rote i en stor meny.

Gå til nettsiden her.

Landingsside

En landingsside skal i hovedsak fungere som en kampanjeside for et produkt eller tjeneste. Landingssiden skal være en forlengelse av annonsene man kjører. Annonsen sin jobb er å skape nok interesse til at man klikker. Deretter skal landingssiden man lander på gjennomføre salget.

Her er et eksempel på en landingsside vi utviklet for Nidaros Bispedømme. Vi fikk i oppdrag å markedsføre Nidaros Bispedømme og deres diakonarbeid. De ønsket å nå ut til de som kan hjelpe til i sitt lokalsamfunn ved samtale, besøk, sang, samhold og omsorg.

Designet på landingssiden baserte seg på gode bilder, ikoner og aktiv bruk av profil-farger. Tekst ble utformet sammen med kunden. Ved å trykke på knappen «Bli frivillig hos oss» blir de som besøker siden sendt til kontaktskjemaet i bunn. Sammen med en referanse fra en person som har vært frivillig tidligere. Landingssiden ble en suksess, og har levert over forventet så langt i kampanjen som har kjørt siden november.

Gå til landingssiden her.

Oppsummert

Det finnes mange forskjellige nettsidetyper. I dette innlegget har jeg skrevet om 3 kategorier vi bruker internt. Med andre ord er ikke dette en fasit eller noen form for bransjestandard, men et forsøk på å gi deg et bedre bilde av valgmulighetene.

Det viktigste er å ha en oppdatert nettside som kommuniserer tydelig på dine vegne. Og hvis du sliter med å få ønsket resultat fra markedsføringen, ta et kritisk blikk på nettsiden din.

Andre leser også: