Logo Utheve AS
markedsføring ord og uttrykk fremhevet blogg

Digital markedsføring ord og uttrykk

Utviklingen i digital markedsføring har vært lynrask de siste årene. Og med innovasjon følger nye begrep, verktøy og kanaler. For å gi deg bedre innsikt i markedsføringsuniverset har vi laget en liste med ofte brukte ord og uttrykk innen markedsføring.

markedsføring-ord-uttrykk

Ord og uttrykk brukt i markedsføring

AdWords: Google sin annonseplattform. Her kan du lage annonser som du knytter opp mot søkeord som er relevant for annonsen. AdWords kan annonsere på flere steder, men det mest populære er å vise annonsene i søkeresultatet i Google. 

Trykk her for å lese mer om Google annonsering og AdWords. 

A/B testing: En effektiv måte å teste annonser, målgrupper, budskap osv. For eksempel kan man lage to like annonser som vises til samme målgruppe. Deretter gjør man en liten endring på annonse A.

Hvis annonse A presterer bedre enn annonse B betyr det at endringen var positiv. På denne måten jobber man systematisk med å få markedsføring som gir mer salg.

Facebook-kampanje: En Facebook-kampanje består av annonsegrupper og annonser. I annonsegruppen bestemmer vi hvem annonsene skal vises til. Med andre ord kan man se på annonsegrupper som målgrupper.

En annonsegruppe består av annonser. Typisk to annonser slik at de kan A/B testes mot en målgruppe (annonsegruppe).

Her kan du lese mer om Facebook-markedsføring. 

Landingsside: En enkel nettside som kun har et formål. Konvertering. Det kan være alt fra å generere salg til å samle inn e-postadresser. Her blir atferden til leser styrt fra start til slutt. Det betyr ingen menyer eller andre forstyrrende elementer.

Vi ønsker å påvirke leser gjennom en gitt løype som ender i en handlingsoppfordring (call to action). Brukes ofte i forbindelse med kampanjer, slik at landingssiden blir en forlengelse av kampanjen med samme profil, språk og budskap.

 

 

markedsføring-ord-og-uttrykk-blogg bred

Påvirkning: Å endre mottakers holdning og/eller atferd til et tema/produkt/tjeneste/firma etc.

Konvertering: Et resultat. Det kan være alt fra å få en påmelding til nyhetsbrevet til å selge et produkt i nettbutikken.

Konverteringsrate: Hvor stor andel av personer som har blitt eksponert for konverteringsmuligheten og deretter har konvertert.

Facebook Ads: Facebook sin annonseplattform. Facebook Ads har flere inngangsporter. Mange bedrifter promoterer innlegg og siden sin direkte fra sin bedrifts Facebook-side.

Dette er en svært begrenset versjon av Facebook Ads sammenlignet med den du har tilgang i gjennom Facebook Business eller Facebook Power Editor.

CPM: Kostnaden for hver tusende visning. Dette brukes som en indikator for hvor bra kampanjen/annonsegruppen/annonsen er i AdWords og Facebook.

Vi jobber alltid mot å redusere CPM, da dette normalt gir bedre avkastning på kampanjene.

Frekvens: Som regel brukt som et tall på hvor mange ganger en person har sett en annonse. Et budskap må ofte repeteres før vi får en konvertering.

Blir frekvensen for høy derimot vil målgruppen bli lei av budskapet, og vi får en negativ effekt. Med andre ord en viktig indikator å følge med på i kampanjer.

Facebook Pixel: En kodesnip man legger inn på nettsider og landingssider for å la Facebook følge brukerne inn på nettsiden/landingssiden. Dette åpner opp for mange muligheter, blant annet konverteringsmåling og automatisk generering av målgrupper basert på tidligere besøkende på nettsiden din.

Trykk her for å lese mer om Facebook Pixel. 

Remarketing: En type markedsføring hvor vi lager en kampanje som er målrettet mot personer som har besøkt nettsiden din tidligere. Som tidligere nevnt er det sjeldent at målgruppen konverterer ved første eksponering av budskapet.

Remarketing er en markedsføringsaktivitet som normalt har mye høyere konverteringsrate sammenlignet med andre aktiviteter. Det er også mulig å kjøre remarketing pr. produkt om man har høy nok trafikk til nettsiden sin.

Det vil si at vi for eksempel kan lage en kampanje som vises til personer som har vært inne å sett på produkt X de siste 30 dagene. Dette gir rom for et spisset budskap som igjen øker konverteringsraten.

Vi håper denne listen var nyttig, og kanskje den til og med ga deg noen idéer om hva du kan gjøre annerledes med din markedsføring.

Ønsker du hjelp med din digitale markedsføring er det bare å ta kontakt. 

Andre leser også: