Sommerferien nærmer seg med stormskritt. Noen bedrifter lukker dørene. For andre bedrifter er det høysesong. En ting er sikkert, sommerferien byr på utfordringer og muligheter for alle når det kommer til markedsføring.
Markedsføring om sommeren for B2B bedriften
Når bedriftene du tilbyr dine tjenester og/eller produkter til tar sommerferie så er det vel bare å sette markedsføringen på pause?
Ikke nødvendigvis. Som vi har skrevet tidligere, «Hvorfor mange mislykkes med B2B-markedsføring», er det menneskene som jobber i bedriften vi skal engasjere. Vi vet også at mange nordmenn sjekker jobb e-post i ferien sin.
Det er typisk at ansatte avvikler ferie på forskjellige tidspunkt selv om bedriften har «stengt».
For deg som tilbyr tjenester og/eller produkter til andre bedrifter byr dette på en gylden mulighet. Det er vesentlig lavere konkurranse om oppmerksomheten til kundene i ferien siden mange av konkurrentene dine mest sannsynlig har satt markedsføringen sin på pause.
Noen tiltak du kan gjøre:
- Lag en ny landingsside som har til formål å starte en kjøpsprosess (interesse), og kjør en kampanje på LinkedIn for å få trafikk dit. Deretter setter du opp en automatisk utsendelse av en e-post etter potensiell kunde har gjort en viss handling på landingssiden. På denne måten har kjøpsprosessen allerede startet når selgerne er tilbake fra ferie, og selgerne kan ringe potensielle kunder fra første dag etter ferien.
- Opprett automatisk publisering av innlegg på Facebook gjennom ferien.
- Søkemotoroptimalisere nettsiden og høst fruktene av det etter sommerferien.
Ønsker du å få flere tips og lese mer om viktigheten av digital strategi kan du trykke her.
Markedsføring om sommeren for nettbutikken
Sommerferien gir en drastisk endring i hverdagen til folk flest. Dette betyr også endring i kjøpsvaner. En ypperlig mulighet for deg som markedsfører en nettbutikk er å eksperimentere med nye målgrupper og kampanjer.
Noen tiltak du kan gjøre:
- Sjekk hva du solgte mest av i sommerferien 2016, 2015 og 2014. Identifiser produktene og produktkategoriene som hadde en merkbar økning. Gjør de produktene mer tilgjengelig i nettbutikken og gå gjennom tekst og bilder til de aktuelle produktene.
- Inkluder et gratis sommerprodukt på alle kjøp. Det kan være alt fra solbriller til en nøkkelring som flyter på sjøen.
- Opprett nye kampanjer på sosiale medier med nye målgrupper og start A/B testingen. På slutten av sommerferien vil du ha knallgode kampanjer som du kan fortsette å optimalisere gjennom A/B testing i neste sommerferie.
Markedsføring om sommeren for den lokale bedriften
Med lokal bedrift i denne sammenhengen menes alle butikker og bedrifter som tilbyr produkter eller tjenester til forbrukere ut fra eget lokale.
Du vil også oppleve en kundemasse med endret kjøpsatferd. Sammenlignet med for eksempel nettbutikker er din største styrke at du er tilgjengelig lokalt. Når sommerferien setter inn vil det i de fleste kommuner komme turister og hyttefolk. Dette byr på en gylden mulighet.
Noen tiltak du kan gjøre:
- Opprett nye målgrupper i Facebook. En for hyttefolk og en for turister for eksempel. På denne måten kan du skreddersy et budskap til de aktuelle målgruppene som øker sannsynligheten for salg.
- Allier deg med turistforeninger, seilforeninger, campingplasser etc. Prøv å inngå et samarbeid som er lukrativt for begge parter. For eksempel at alle båtturister som legger til på den lokale gjestebryggen får eksklusive tilbud.
- Gjør det krystallklart i alle kanaler at du har sommeråpent og til hvilke tider. Spesielt hvis du driver en bedrift der det ikke er en selvfølge at du har sommeråpent.
Lykke til med salget i sommerferien! Se etter mulighetene som åpner seg når det langstrakte land tar på seg feriehatten.