introduksjon-til-sosiale-media-valg-av-plattform

Introduksjon til sosiale medier markedsføring del 1: Hvilken plattform?

Mange bedrifter innser nå at de må ha et bevisst forhold til sosiale medier. Det positive er at mange bedrifter har opprettet sider på Facebook, LinkedIn etc., men få har en solid strategi på hvordan de skal bruke sosiale medier. Dette er første del av en mini-serie av blogginnlegg med teamet «Introduksjon til markedsføring på sosiale medier».

sosialemedier

Hvor mange sosiale medier bør jeg være på?

Det du må tenke på først er hvor mye tid og energi du ønsker å legge i din bedrifts sosiale medier markedsføring. Hvis du har begrenset med ressurser å bruke på sosiale medier, er det mye bedre å bruke alle ressursene på en plattform.

Det å ha en primær-plattform, men i tillegg ha noen støtte-plattformer er også en godkjent strategi.

For de fleste av våre kunder anbefaler vi 1-3 sosiale medier, hvor det velges en primær-plattform.

Et vanlig oppsett er å bruke Facebook som hoved-plattform, og LinkedIn som støtte-plattform.

Fordeler og ulemper med de mest populære sosiale mediene

introduksjon-til-sosiale-medier-facebook

Det finnes et hav av ulike sosiale medier. Heldigvis for oss er det som regel kun noen få til enhver tid som er populær. Med sosiale medier er det gjerne alt eller ingenting. Det som er avgjørende for at et sosialt media er levedyktig er en stor brukerbase. Hele konseptet med sosiale medier er at man deler og kommuniserer med andre.

Et eksempel er Google+ og Facebook. De fleste du kjenner har trolig en Facebook-konto, men det er lite sannsynlig at de har en Google+ konto. Og siden ingen av vennene dine er på Google+ så har du ikke noe insentiv for å opprette en egen konto.

Med andre ord er det veldig vanskelig for nye sosiale medier å få en stor nok brukerbase. Dette er kjempegode nyheter for oss som bruker sosiale medier til markedsføring. Det betyr at vi kan fokusere på ett eller to sosiale medier for å nå ut til «alle» i målgruppen vår.

Her kommer fordeler og ulemper på de mest populære sosiale mediene i Norge.

facebook utheve

 Facebook

+ Mest populære sosiale mediet i Norge
+ Ekstremt gode segmenteringsmuligheter
+ Mange muligheter for innhold. Tekst, bilder, video, lysbilde etc.

– Stor konkurranse om annonseplassen
– Facebook prioriterer vanlige brukere sitt innhold fremfor bedrifter sitt innhold
– Du må betale hvis flest mulig av følgerne dine skal se innleggene dine.

Her kan du lese mer om Facebook markedsføring. 

linkedin logo

 LinkedIn

+ Et profesjonelt sosialt media med mange beslutningstakere
+ Gode segmenteringsmuligheter på stillingstittel, firma størrelse, bransje etc.
+ Potensielt veldig høy konverteringsrate pga. segmenteringsmulighetene

– Mindre utbredt i Norge sammenlignet med Facebook
– Mindre muligheter for ulike typer innhold/annonser
– Vanskeligere å få engasjement på innlegg sammenlignet med Facebook

Instagram logo

 Instagram

+ Høy konvertering for fysiske/visuelle produkter
+ Bra for å bygge merkevaren
+ God mulighet for viral/organisk spredning av annonsene

– Dårlige segmenteringsmuligheter
– Brukerne forventer ikke annonser/B2B annonser på Instagram
– En visuell plattform med høye krav til innholdet (annonsene)

Hva med andre mer ukjente sosiale medier?

Hvis du finner et ukjent sosialt media hvor deler av målgruppen din er må du gjerne prøve plattformen. Hvis det er et relativt nytt og eller ukjent sosialt media vil det være lite konkurranse om annonseplassen.

Tenk deg hvilken gullgruve Facebook var for bedrifter som var tidlig ute med å bruke plattformen! Nå som «alle» bedrifter bruker Facebook må man være mye smartere i måten man bruker plattformen for å få god avkastning på innsatsen. Det er vel også derfor du leser denne serien av blogg-innlegg om sosiale medier.

Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil vite mer om markedsføring gjennom Facebook eller andre plattformer

Andre leser også:

Digital markedsføring
Andréa Rosø

Fargerik påvirkning

Når du starter en bedrift vil det være en viktig oppgave å lage en visuell profil hvor farger er sentralt.

Les mer