Instagram iphone app

Instagram markedsføring

Instagram markedsføring har aldri vært mer relevant! Gjør du Instagram markedsføringen riktig, kan det bli din vei til å treffe den riktige målgruppen for deg og ditt firma. Instagram har nådd 1 milliard aktive brukere hver måned (!), og tall fra Ipsos viser at 55% av Norges befolkning har en Instagram profil. Det er også stor overvekt at unge som bruker Instagram. 77% av personer mellom 18-29 år bruker appen, og 66% av disse bruker appen daglig. Potensiale for å få tilbake for annonsekronene dine med Instagram markedsføring er stor, men det gjelder og tenke riktig.

Data samlet av Ipsos som viser tall og statistikk for Instagram i Norge. Tallene som vises er fra første kvartal, 2019.
kilde: www.ipsos.com

Hvordan ta i bruk Instagram markedsføring

På starten av Instagrams levetid var det ingen annonser på appen i det hele tatt. Det endret seg når Facebook kjøpte appen i 2012 for 1 milliard dollar. Etterhvert fikk de store merkene tilgang til å markedsføre seg på appen. Den store endringen kom i 2015 da Facebook lanserte “Business manager” som er et verktøy der man lager og administrerer annonser for både Instagram og Facebook. Nå kan alle som ønsker ta i bruk Instagram markedsføring.

Man har nå 5 alternativer for å markedsføre seg på appen:

Fotoannonser – ditt standardformat for et vanlig Instagram-innlegg
Videoannonser – det samme, men med en video i stedet for et bilde
Karusellannonser – en lysbildeserie-annonse, som tillater flere bilder
Story-annonser – Dette er Instagrams versjon av Snapchat-annonser som vises øverst i feeden
Samle annonser – en katalogannonse som tar brukerne gjennom produkttilbudene dine

Man kan også enkelt promotere innlegg ved å lage seg en bedriftskonto på Instagram. Det gjør man slik:

  1. Gå til profilen din og klikk på «hamburgermenyen» man finner øverst til høyre.
  2. Gå til “Innstillinger” nederst i menyen
  3. Trykk på «Konto» og der finner du «Bytt til bedriftskonto
  4. Der kan du velge om du vil lage en ny konto for din bedrift, eller gjøre om den nåværende kontoen du bruker til en bedriftskonto.

Etter dette er gjort kan du starte å promotere dine innlegg på Instagram.

Instagram advertising, promote instagram, ice cream cone
Etter man har laget seg en bedriftskonto får man tilgang til å enkelt promotere inne på appen.

Tips til å lage en suksessfull Instagram kampanje

Få oversikt på forhånd  over hva du vil oppnå med Instagram-annonsene dine. Når du skal lage en kampanje på Business manager, så må man velge en målsetting for Instagram markedsføringen du skal starte. Du har mange forskjellige mål å velge i mellom, men her er noen av de som er mest nyttig for deg som skal starte med en lettere kampanje. 

Hvis du vil øke antall mennesker som kjenner merkevaren din, er merkevarebevissthet et nyttig mål. Ønsker du å øke rekkevidden til kontoen din, så velger du (utrolig nok) rekkevidde . Hvis du vil henvise brukere til nettstedet ditt, da velger du sette trafikk som ditt mål. Det ideelle valget hvis du ønsker direkte salg i nettbutikken eller butikken din finner du i kolonnen «Konvertering».

Her er alle valgene man kan ta når man skal velge seg ett

Hvorfor skal du bruke Instagram Markedsføring?

Ifølge Instagram, sier 60% av brukerne at de oppdager nye produkter som virker interessante for dem på appen. 20% av brukerne besøker en bedrifts profil hver dag, og 33% av de mest populære Instagram storyene er laget av bedrifter som bruker Instagram markedsføring daglig. I likhet med Facebook-annonser så kan det å bruke noen penger på et Instagram innlegg føre til mer eksponering for ditt merke eller merkevare, samt gi deg god oversikt og “leads” over hvem som ser på og liker innlegget ditt. 

Jeg håper du har fått litt mer innsikt i hvorfor det er lurt å ta i bruk denne annonseringsplattformen, og ønsker deg lykke til med din Instagram markedsføring!

Del innlegg:

tydelig innsikt

Vi deler erfaringen og kunnskapen vår innen digital markedsføring og nettsideutvikling

et markedsføringsbyrå