3-tips-til-bedre-innlegg-på-facebook

3 tips til bedre innlegg på Facebook

Facebook brukere belønner firmaer som skriver gode innlegg. Se for deg at du nettopp har postet et innlegg på Facebook. Du har brukt flere timer på å finpusse innlegget. Grammatikken er lest gjennom 10 ganger. Men du får liten respons fra de som følger siden din. Det er både demotiverende og frustrerende. Les våre 3 tips under for å lage bedre Facebook-innlegg. 

utheve-digital-markedsforing-parallax

1. Den optimale lengden på Facebook-innlegg

Vi blir fra barndommen av opplært til at mer, lengre og større er bedre. Det er stikk motsatt av hva som er virkeligheten på Facebook. De innleggene som får best respons er de som har mindre enn 40 bokstaver. Årsaken til dette kan være flere:

En årsak kan være at den gjennomsnittlige tiden vi er fokuserte på en ting har sunket drastisk de siste 15 årene. Vi gikk fra å kunne fokusere på en ting i 12 sekunder i 2000 til kun 8 sekunder i 2015. Med andre ord så blir vi slått av en gullfisk.

Vi bygger videre på den teorien. Veldig få er villig til å like et innlegg uten å vite hva det handler om. Hva om man viser støtte til menneskehandel eller noe annet grusomt? Ingen tar den sjansen.

Kombinerer man en evne til å fokusere på en ting i 8 sekunder med dette så er det logisk at kortere innlegg gjør det bedre. De fleste vil kunne fordøye et innlegg på mindre enn 40 bokstaver innenfor 8 sekunder.

2. Tekst er bra, bilder er bedre og video er best på Facebook

En god tekst kan gi enorm respons på Facebook. Problemet er at så få vil få med seg rene tekst-innlegg.

Mennesket sitt øye er designet for å overleve i villmarken. Våre øyne reagerer raskt på ting som beveger seg eller skiller seg ut.

Derfor vil som regel et Facebook-innlegg med et bilde kapre oppmerksomheten til flere brukere enn ren tekst. Smileys i tekst kan også bidra positivt. Et bilde lar også leseren raskere identifisere hva Facebook-innlegget handler om.

Video er best. Hvorfor? Fordi Facebook konkurrerer med Youtube om annonseinntekter fra video. For deg betyr dette i praksis at videoer vil bli favorisert av Facebook, og du vil nå ut til flere potensielle «likere». 

OBS: Veldig viktig at du laster opp videoen til Facebook og ikke deler en youtube-link. Da vil du ikke få samme effekten. 

3. Publiser Facebook-innlegg på ugunstige tidspunkt

Mange gjør feil i å publisere når de tror flest mulig er pålogget Facebook. Problemet er at alle tenker slik. Det er som å starte ferieturen i rushtiden.

Det som skjer er at Facebook er nødt til å prioritere bort mange innlegg på grunn av den store pågangen. Dette gjør at du får mindre eksponering. 

Istedet publiser på «ugunstige» tider. Prøv å legg ut et innlegg søndag ettermiddag. Eller tidlig på en lørdag. På slike tidspunkt vil Facebook være sulten på nye innlegg. Dette gir samme effekt som vi snakket om tidligere, innlegget ditt vil nå ut til mange flere potensielle «likere». 

Det finnes ingen garantier her i verden, så husk alltid å sjekk statistikken på innleggene dine. Prøv å identifiser hvilke tidspunkt dine innlegg får best respons. Og som sagt, ikke vær redd for å prøve «ugunstige» tidspunkt. 

Bedre innlegg på Facebook oppsummert

Prøv å hold teksten kort. Bruk bilder og videoer så ofte som mulig. Ha det gøy og skriv på en avslappende og muntlig måte. Les gjerne innlegget høyt før du publiserer det.

Prøv nye og spennende tidspunkt for publisering. Hvis noen setninger eller ord høres rare eller kunstige ut – fjern det.

For å lage et fantastisk innlegg så må du fjerne de bitene som er mindre bra!

Trenger du flere tips til innlegg på Facebook?

Gjerne ta kontakt med oss hvis du har spørsmål eller trenger hjelp med Facebook-markedsføring.

Andre leser også:

Instagram iphone app
Instagram
Jørgen Haugerø

Instagram markedsføring

Instagram markedsføring har aldri vært mer relevant! Gjør du Instagram markedsføringen riktig, kan det bli din vei å treffe den

Les mer

Test oss i 1 måned

– Ingen bindingstid
– Ingen oppstartskostnader
– Profesjonell markedsføring

Informasjonen vil kun bli brukt til å kontakte deg.