2018 nærmer seg med stormskritt. Plutselig er et nytt år her. Nye budsjetter skal brukes. En markedsplan skal veilede oss gjennom året med mål om vekst og overskudd. Mulighetene et nytt år bringer er nesten overveldende. I dette blogginnlegget skal vi gi deg tips om hva du kan fjerne, forbedre og prøve i 2018!
Digital markedsføring handler om eksperimentering – og uten endringer kommer du ingen vei.
Tips til hva du kan fjerne
Ideelt sett bruker du statistikk og data for å gjøre dette valget. Se på hva du bruker mye tid og/eller penger på, men som dårlige resultater. Noen eksempler på dette kan være:
Avslutt Instagram-kontoen din
Hvis du har andre sosiale plattformer som gir bedre resultater enn Instagram-kontoen din kan du istedet fokusere tiden din på de sosiale plattformene som gir resultater. Og visste du det at du ikke trenger en Instagram konto for å vise Instagram annonser?
Siden Facebook kjøpte opp Instagram kan du gjennom Facebook Ads vise dine Facebook-annonser på Instagram direkte.
Fjern undersider på nettsiden din som har høy fluktfrekvens
Høy fluktfrekvens er tegn på at undersiden ikke er relevant for dine besøkende. Den største feilen mange gjør er at de overkommuniserer. Mer er ikke alltid bedre. Flere budskap = mer støy.
Ved å fjerne unødvendige, irrelevante og irriterende elementer vil budskapet ditt komme tydeligere frem.
Tips til hva du kan forbedre
Selvfølgelig ønsker du å forbedre alt i din digitale markedsføring, men vi lever ikke i en perfekt verden. Budsjetter, tidsklemma og andre uhyggelige faktorer setter en stopper for det. Derfor er det viktig å velge ut noen få områder du ønsker å forbedre om gangen:
Konverteringsmåling
Et ord som egentlig ikke er så skummelt som det høres ut som. Det betyr å notere måloppnåelsen på de ulike aktivitetene du gjør. Det forutsetter at du har et mål med aktivitetene dine, det bør du absolutt ha. For eksempel en Facebook-kampanje med mål om å samle inn e-postadresser til nyhetsbrevet.
Det som er flott med digital markedsføring at konverteringsmåling kan settes opp til å være automatisk. Dette gjør at du raskt kan identifisere hvilke aktiviteter som gjør jobben sin.
Så i år, bruk tid på å sette opp konverteringsmåling i alle kanaler hvor det er mulig. Mange av de digitale konverteringsmåle-verktøyene åpner også andre muligheter, som for eksempel Facebook Pixel.
Bildebruk
Mange synder når det kommer til kvalitet på bilder de bruker på sine nettsider og markedsføring. Bruk en dag på å gå gjennom og oppdatere alle bilder på nettsiden.
Videre så oppretter du en bildebank med nøye utvalgte bilder som skal brukes i markedsføringen. Dette er en effektiv måte å heve førsteinntrykket du gir de potensielle nye kundene dine.
Tips til hva du kan prøve
Nå kommer vi til det mest spennende (og dyreste) delen av digital markedsføring. Det å prøve noe nytt!
Eneste måten å finne ut om noe funker er å prøve. Ofte feiler man, men når man treffer har man funnet et nytt verktøy/kanal/strategi som kan gi mange år med positiv avkastning.
Ærlig dialog
Dette er noe som gir veldig gode resultater for noen, men ikke for andre. Det går ut på å invitere kunder og potensielle kunder bak kulissene.
La de få se hvordan deres produkter og tjenester blir produsert. Be de om tilbakemelding på nye produkter og tjenester dere utvikler. Få de investert i ditt firma og dens reise.
Doble annonseringsbudsjettet
Minimer standardavvik som små budsjetter gjerne medfører. Et for lite budsjett kan få en kampanje som egentlig er god, til å bli prematurt avsluttet. Man trenger et visst volum av klikk/besøkende/inntrykk før man kan med sikkerhet si hvor god en kampanje er.
I tillegg trenger plattformer som Facebook litt tid (og volum) for å optimalisere levering av kampanjer.
Viktigheten av å ha en god plan for markedsføringen vokser stadig. Her kan du lese mer om digital strategi, som er avgjørende for å få god avkastning på markedsføringen.
Lykke til med 2018!
Utheve ønsker deg og din bedrift lykke til med markedsføringen i 2018. Vi håper en haug med likes, kommentarer, salg, bestillinger, forespørsler og følgere kommer din vei. Gjerne ta kontakt med oss hvis du ønsker hjelp med din digitale markedsføring!