Logo Utheve AS
Digitale markedsføringstrender 2019

4 Digitale markedsføringstrender som vil vokse i 2019

2019 nærmer seg med stormskritt, og for deg som planlegger nye annonser og kampanjer vil dette bli et spennende år. Markedsføringstrendene som er estimert til å eie 2019 viser at kunder i dag ønsker et tettere og mer personlig forhold til bedrifter.

Digitale markedsføringstrender 2019

# 1 Bruk sosiale medier i din digitale markedsføring i 2019

Sosiale medier (SoMe) er nettsider og apper som tilrettelegger for å skape og dele innhold. Noen av de mest populære plattformene er Facebook, Snapchat, Instagram, LinkedIn og YouTube. For eksempel, i følge Ipsos MMI, et norskt institutt innen markedsanalyse og meningsmålinger, er det nå 3,4 millioner nordmenn over 18 år som har en profil på Facebook. Og 83 % av disse er aktive brukere, dvs, er på Facebook hver dag.  

Populære sosiale plattformer er blitt markedsførings-kjempene og vil gi din bedrift verdifull data om kundene. Du deltar på deres arenaer, snakker med dem, lytter til dem, påvirker dem – og påvirkes av dem. Ønsker du å nå kunden din lettere og mer personlig er gevinsten stor hvis du bruker SoMe. Ikke bare kan du lettere dele informasjon, men du er også mer tilgjengelig siden mange tyr til SoMe for kundeservice.  

Les gjerne mer om nettannonsering her.

# 2 Live video, video og stories vil fortsette å vokse

I følge Facebook IQ, er det estimert at video vil utgjøre 78% av all mobildatabruk innen 2021. Hvorfor?

Det er on-the-go underholdning, og kan sees når som helst hvor som helst. Det vekker følelser, skaper engasjement, og lager et bedre samhold mellom bedrift og kunde. Dette er da viktig og tenke på for deg som planlegger annonser og kampanjer i 2019.

Det viser seg at korte videoer er mer effektivt, dvs ikke mye mer enn 15 sekunder. Da holder du kundens oppmerksomhet, og får formidlet budskapet ditt raskt.

Her er 3 tips du kan tenke på hvis du planlegger bruk av video:

  1. Tilrettelegge for lydløs video: Kunder ser på mobilvideo på en rekke steder; restauranter, kontorer, offentlig transport osv. Gjør derfor innholdet ditt lett å forstå i et lydløst miljø. Bruk tekst i tillegg til lyd under innspilling.
  2. Gi dem noe å snakke om: Kunder liker mobilvideo på Facebook og Instagram fordi innholdet ofte skaper samtaler både på og utenfor plattformen. Gjør mobilvideoene dine slående nok til at folk kan dele når de er på mobilen – i løpet av en pause fra jobb eller chatting.
  3. Etablere relevans: I et feedmiljø forventer kunder å se innhold som treffer deres unike interesser. Få mest mulig ut av Facebook og Instagrams målrettingsalternativer for å nå din målgruppe.

# 3 Chatbots vil bli mer vanlig i digital markedsføring

En Chatbot er et dataprogram, utviklet for å skape samhandling med mennesker i form av språk, skrift eller tale. De brukes vanligvis i dialogsystemer for ulike praktiske formål. Noen snakker du med, andre skriver du med.

Kunder i dag ønsker raske svar på sine henvendelser til bedrifter, og bruken av Chatbot vil hjelpe din bedrift med å yte bedre kundeservice. Chatboten skaper en illusjon om at din bedrift til enhver tid er tilgjengelig.

Har din bedrift Facebook Messenger har du allerede tilgang til flere enn 100.000 aktive Chatbots.

Les gjerne mer om Facebook Messenger her.

# 4 Bruken av stemmesøk og synlighet på nett

Stemmesøk har vært på markedet i flere år, men etter at Google Assistant (https://assistant.google.com/) ble lansert på norsk i år, vil det nå bli mer fokus på stemmesøk.

Frem til nå har vi i Norge bare vært kjent med Googles stemmesøk, der du i for seg kan spørre om ting du lurer på. Men dette blir bare matet inn i vanlig Google søkefelt. Selv om Google-søk også kan besvare spørsmål, er Google Assistant laget for å fungere i noe som ligner en mer naturlig samtale.

Google Assistant skiller seg også ut fra andre taleassistenter, som for eksempel Apples Siri, ved at du skal kunne følge opp et spørsmål med et annet uten å måtte gjengi subjektet på nytt.

Eksemplevis:

  • Hvor ligger Rissa?
  • Hvordan er været der?

Så hvordan kan din bedrift følge denne utviklingen?

Stemmesøk bruker et mer naturlig språk, så det vil bli viktig å tenke setninger og fraser fremfor enkle søkeord. Hjemmesiden din må kunne kunne gjøre det enkelt for både søkemotorer og assistenter å forstå hva siden din handler om. Så naturlig spørsmål og svar blir viktig i teksten.

Google selv sier at stemmesøk står for en tredjedel av deres daglige 3,5 milliarder søk. Stemmesøk blir derfor viktig i markedsføring, spesielt når det kommer optimalisering av hjemmesiden din. Hvis du vil bli funnet på nett, tilrettelegg for stemmesøk.

Oppsummering av digitale markedsføringstrender 2019

Dette er 4 trender å ha i bakhodet når du planlegger din digitale markedsføring i 2019. Noe av det viktigste å ta med seg er det økende behovet for tettere kontakt mellom din bedrift og din kunde.

Lykke til med 2019!

Andre leser også: