Logo Utheve AS
Facebook-messenger

Få flere salg med Facebook Messenger

Facebook Messenger har vokst i en forrykende fart, og det sendes i dag over 2 milliarder meldinger mellom mennesker og bedrifter – hver måned. Facebook Messenger har med andre ord blitt et sentral verktøy for både bedrifter og kunder. Vi vil i dette blogginnlegget opplyse om enkle løsninger og tips om hvordan du og din bedrift kan kommunisere bedre med kunden via Facebook Messenger.

Facebook-messenger

Hvorfor din bedrift bør bruke Facebook Messenger

Facebook Messenger gir deg en rask og praktisk måte å nå og respondere til kunder, enten det er for å svare på spørsmål eller for å gjøre produktet ditt mer tilgjengelig. En økende trend er også at kunden foretrekker meldingstjenester fremfor å ringe eller sende epost, siden dette oppfattes som en enklere, mer effektiv og gjennomtenkt tjeneste.

Derfor er det også viktig at din bedrift har en klar strategi for hvordan Facebook Messenger skal brukes, og at det brukes aktivt. 

Samtidig tilbyr meldingsapplikasjonen flere støttefunksjoner. Gjennom Facebook Messenger kan man dele innhold utover tekst, sånn som bilder, video, lyd, emojis, stickers og mer. Disse funksjonene gjør at du kan sette stemningen i samtalen med kunden, og være tydeligere og mer detaljert. Dette vil hjelpe din bedrift med å formidle helhetlig og viktig informasjon til kunden.

Automatisering med Facebook Messenger

Facebook Messenger tilbyr ulike løsninger slik at du på best mulig måte kan kommunisere med kundene dine – selv når du ikke er tilstede eller ikke har mulighet til å svare. Under presenteres 5 ulike løsninger som du kan benytte deg av.

Away status

«Away status» gir deg muligheten til å informere kunder om at du ikke er tilgjengelig. Når du slår på “borte”, vil status bli værende i 12 timer, alternativt frem til du endrer det. Dette er nyttig om din bedrift kun ønsker henvendelser i spesifikke tidsrom. Du vil fortsatt motta meldingene kunden sender til deg, men ubesvarte henvendelser vil ikke regnes med i din sides responsrate.

Away message

“Away message” gir deg muligheten til å sende automatiske svar til kunden når du ikke er tilgjengelig. Dette er en ypperlig måte å opplyse kunden om når han/hun kan forvente et svar, eller hvordan de på andre måter kan finne informasjon.  

Instant Replies

“Instant Replies” sendes automatisk til kundene som tar kontakt med din bedrift for første gang. Denne løsningen passer bra om du mottar meldinger etter stengetid eller på andre tidspunkter du vet du vil være utilgjengelig.

Saved Replies

“Saved Replies” gjør det mulig å lage og lagre svar til spørsmål som ofte blir stilt. Denne muligheten gjør at du effektivt kan håndtere stor pågang, med veloverveide svar. Du vil også ha muligheten til å endre disse svarene før de blir sendt. Slik vet du at det du kommuniserer til kunden er presist.

Greeting

“Greeting” er en melding kunden får opp idet en samtale blir startet med din bedrift, men før de sender en melding til deg. Denne tjenesten er en fin måte å åpne og sette tonen for en samtale med kunden. Dette er en fin måte å informere kunden om hvilken informasjon eller tjeneste du kan være behjelpelig med.

Automatisering-facebook-messenger

4 tips til bedre kommunikasjon med Facebook Messenger

Du kan se at det er mange måter å kommunisere med dine kunder og potensielle kunder. Selv med alle disse alternativene på plass, er det fortsatt noen andre ting du kan gjøre som en bedrift for å sikre at du får mest mulig ut av disse online-samtalene.

1. Lag en klar strategi

Kunden kan henvende seg til bedriften din via Facebook Messenger under alle døgnes tider. Opprett oversikt over hvem innad i din bedrift som tar ledelsen når det kommer til overvåkning og å respondere på henvendelser fra kunder.

2. Vær responsiv

Hvis 90% av meldingene dine blir besvart innen 15 minutter, vil du få merket «Veldig responsivt på meldinger», som vises fremtredende på siden din i nærheten av Om-delen.

3. Overvåke trender

Hvis du legger merke til at det er mange som stiller de samme spørsmålene, som hva dine åpningstider er, eller hvordan bedriften håndterer retur av varer, kan det være lurt å vurdere å lage lagrede svar. Som vi nevnte tidligere, er lagrede svar forhåndsskrevet meldinger du kan opprette for å hjelpe deg med å håndtere store mengder meldinger som stiller lignende spørsmål. Forhåndsskrevet svar vil gjøre arbeidsmengden mindre for deg, samtidig som kunden vil oppleve deg som mer behjelpelig og profesjonell.

4. Skriv slik du snakker

Facebook Messenger er en direkte og personlig kommunikasjonskanal. Derfor bør man holde en vennlig og respektfull tone. Skriv til kundene dine på samme måte som du ville snakket med dem under en personlig samtale eller en telefonsamtale.

Oppsummering

Aktiv bruk av Facebook Messenger kan gi din bedrift et markant løft i salg og kundeservice. Hvis du vil vite mer om mulighetene i Facebook Messenger ta kontakt med oss.

Lykke til!

Andre leser også: