Logo Utheve AS
Lokal-søkemotoroptimalisering

Hvordan søkemotoroptimalisere for den lokale målgruppen?

Søkemotoroptimalisering for lokale målgrupper blir dessverre neglisjert av mange butikker og bedrifter. Synlighet på nett er viktig for alle bedrifter, uansett nedslagsfelt – lokalt eller internasjonalt. I dette blogginnlegget kan du lese mer om hvordan søkemotoroptimalisering kan hjelpe din bedrift å oppnå bedre synlighet og mer salg i det lokale markedet.

Lokal-søkemotoroptimalisering

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering er å benytte teknikker og metoder for å oppnå bedre synlighet og komme høyere opp i søkeresultater, på for eksempel Google.

Google oppdaterer stadig sine tjenester – og søkemotoren er en av disse. Å oppnå bedre synlighet i Google søk koster ingen ting, men man må stadig holde seg oppdatert på trender og endringer Google kommer med for å få best utbytte av søkemotoroptimaliseringen.

Kjøpet starter på Google søk

De fleste kjøpsprosesser uansett om det er på nett eller i butikk, starter med et søk på Google. Her finner kunden informasjon, detaljer og kanskje anmeldelser gitt av andre om produktet eller tjenesten man ønsker å kjøpe.

Nedenfor kan du se et eksempel på hvordan Utheve AS rangerer på Google når man søker på «Facebook markedsføring»:

søkemotoroptimalisering

Her kan du tydelig se effekten av søkemotoroptimalisering. Her havner vi på førstesiden med et blogginnlegg om «Facebook markedsføring».

Søkemotoroptimalisering mot det lokale markedet er viktig

Du tenker kanskje at hvis målgruppen din hovedsaklig er geografisk i nærheten av deg så trenger du ikke å tenke på søkemotoroptimalisering? 

Søkemotoroptimalisering er like viktig for alle bedrifter – uansett om du har kunder i hele landet, eller kun lokalt. Å være synlig i Google søk blir mer og mer viktig fremover, fordi det er her de fleste av kundene finner informasjon om dine produkter og tjenester. 

Google My Business er et flott verktøy som kan øke synligheten til din bedrift i Google. Her kan kunder som søker på din bedrift se relevant informasjon om bedriften, kundeanmeldelser, kontaktinformasjon osv. Trykk her for å opprette Google My Business for din bedrift.

Her kan du lese om hvordan vi har jobbet med å bli synlig i Google søk, med flere generelle tips til din bedrift. 

Hvordan skal du nå ut til den lokale målgruppen?

Hvordan din bedrift kan bli mer synlig i Google og nå ut til flere i den lokale målgruppen henger sammen med mange faktorer, men tre faktorer som skiller seg ut er kundeanmeldelser, nyttig innhold og bedriftens geografiske plassering.

Kundeanmeldelser

Kundeanmeldelser hjelper nye kunder å se hvordan tidligere kunder har oppfattet produktet eller tjenesten til din bedrift. Positive eller negative anmeldelser kan være med på å avgjøre om du får et salg eller ikke.

Google ønsker å bidra til at bedrifter som scorer godt hos kundene oppnår bedre resultater og havner høyere opp i søk. Fordi Google er avhengig av å vise de beste valgene (søkeresultatene) for brukerne. Dette gjør at bedrifter som faktisk leverer det de er god på får betalt for dette i synlighet på nett.

Nyttig innhold

Blogginnlegg kan være en måte å konvertere besøkende til nettsiden. Dersom din bedrift har en blogg hvor det blir lagt ut innlegg som kundene får nytte av, kan dette være med på å rangere bedriften høyere i Google søk. 

Desto mer nyttig innhold bedriften har på nettsiden, jo større sjanse er det å havne høyt i Google søk og jo større sjanse er det for at lokale kunder finner din bedrift.

Se for deg at din bedrift selger baderomsfliser. Da kan det være lurt å tilby kundene innhold som handler om hvilke typer fliser du skal velge, trender, eller generelle tips og triks som kundene kan få nytte av helt i starten av en kjøpsprosess. 

Bedriftens geografiske plassering 

Bedriftens plassering sammen med nyttig innhold og kundeanmeldelser er med på å hjelpe Google å rangere bedriften høyere i søk hos den lokale målgruppen.

Kunder ønsker raske og effektive kjøpsprosesser, og dersom Google kan tilby kundene lokale produkter og tjenester raskt og enkelt, er dette med på å rangere den lokale bedriften høyere.

Oppsummering

Google oppdaterer stadig sin søkemotor – og her er det viktig å holde seg oppdatert. Dersom din bedrift ikke har startet med søkemotoroptimalisering enda, er det virkelig på tide å begynne.

Søkemotoroptimalisering er en kontinuerlig prosess og kan ikke gjennomføres kun én gang. Ofte implementerer Google endringer som ikke blir offentliggjort. Søkemotoroptimalisering sørger for at bedrifter stadig må tenke nytt, sette seg inn i trender og oppdatere seg på hvilke søkeord målgruppen bruker for å finne dine produkter og tjenester.

Gjerne ta kontakt med oss dersom du ønsker hjelp med å gjøre din bedrift mer synlig på nett og for å se hva vi kan bidra med for din bedrifts søkemotoroptimalisering mot det lokale markedet.

Andre leser også: