Logo Utheve AS
Annonsering-på-nett

Hvordan annonsere på nett?

Hvordan man annonserer på nett er temaet for dette blogginnlegget. Dette er for deg som har ingen eller lite erfaring med annonsering på nett. Målet er at du skal komme deg i gang med enkel annonsering etter å ha lest gjennom innlegget.

Hvor bør jeg annonsere?

Når en bedrift skal starte med annonsering på nett er det første spørsmålet ofte «Hvor bør vi annonsere?». Dette varierer basert på hvem kundene dine er, hvilket marked du er i og typen tjenester eller produkter du tilbyr.

Annonser som finner kunden eller omvendt?

Når det kommer til det å annonsere på nett skiller vi gjerne mellom to typer annonsering.

Veiledende annonser: Annonsene vises til potensielle kunder som leter etter produkter eller tjenester du tilbyr.

Oppsøkende annonser: Annonsene vises til potensielle kunder som er opptatt med helt andre ting.

Veiledende annonser gir ofte bedre resultat pr. klikk på annonsen siden målgruppen allerede har startet kjøpsprosessen, og faktisk leter etter det du har å tilby. Denne typer annonser på nett sørger for at du er synlig, og at din bedrift blir med i vurderingsprosessen.

Oppsøkende annonser har også en fordel – de er ofte billigere pr. klikk. Grunnen til det er at kvaliteten på klikkene ofte er lavere enn veiledende annonsering. Her er segmentering ekstremt viktig for å lykkes med annonseringen. Det er vanskelig nok å få oppmerksomheten når målgruppen gjør noe helt annet, men hvis du i tillegg viser en annonse med helt irrelevant produkt for mottakeren vil kostnadene pr. salg bli skyhøyt.

Veiledende annonser på nett

For deg som skal begynne med veiledende annonsering på nett er Google Ads sitt søkenettverk en av de beste kanalene å annonsere i. Det betyr at du kan betale for å komme på toppen av søkeresultatene på utvalgte søkeord.

For å komme i gang med annonsering på Google går du hit og følger veiviseren: https://ads.google.com/intl/no_no/home/

Tips til dine første annonser på Google-søk

  • Start med 15-20 søkeord relatert til tjenesten eller produktet du ønsker å annonsere for. Det er viktig å starte bredt slik at man ikke går glipp av gullkorn.
  • Bruk enkle påvirkningsteknikker som for eksempel Cialdinis 6 prinsipper for å få flere klikk på annonsene. Du kan lese mer om påvirkning her: https://utheve.no/blogg/kunsten-a-pavirke/
  • Kjør to annonser samtidig som er nesten helt like. Over tid så vil en utpeke seg som den beste annonsen, bruk mer penger på den!

Oppsøkende annonser på nett

Hva gjør du hvis kundene ikke aktivt leter etter dine produkter og tjenester? Eller annonsene på Google-søk ikke gir deg nok klikk/salg?

Facebook er en ypperlig plattform for oppsøkende annonser. Vårt mest populære blogginnlegg noensinne handler om nettopp dette. Du kan lese innlegget her: https://utheve.no/blogg/hvordan-vi-jobber-med-facebook-markedsforing/

Et spennende alternativ til Facebook annonsering er Google Ads Display. Det lar oss vise annonser på nettsider som er med i Google sitt annonsenettverk.

Sammenlignet med Facebook har du vesentlig mindre segmenteringsmuligheter, men du har noen. Hvis du kombinerer det med geografisk avgrensing så kan du treffe målgruppen rimelig greit.

Google Ads Display
Forhåndsvisning av en annonse for Utheve AS i Google Ads Display.

Tips til annonsering på nettsider

  • Velg gjerne «responsiv annonse» i Google Ads. Da vil annonsen se best mulig ut på de utallige annonseformatene som er tilgjengelig på ulike nettsider.
  • Bruk bilder som skaper trygghet. En av de største utfordringene med annonsering på nettsider er å bygge nok tillit til at mottakeren klikker på annonsen.
  • Lag et krystallklart salgsargument. Kort og direkte. Slik at det ikke er noe tvil om hva du som annonsør tilbyr eller prøver å oppnå.

Oppsummering annonsere på nett

Jeg håper du har hatt utbytte av blogginnlegget. Målet var å gi deg nok grunnleggende kunnskap til å starte med enkel annonsering på nett. For mange bedrifter er det lite som skal til for å nå en vesentlig større del av målgruppen sin. Lykke til med annonseringen!

Andre leser også: