Logo Utheve AS
Google Ads

Hvordan lykkes med Google Ads-markedsføring

Ads-markedsføring er viktigere enn noen gang. Å få tak i potensielle kunder som allerede har startet kjøpsprosessen ved å gjøre et søk på Google er kritisk for enhver bedrift – liten eller stor. Vi gir deg tips på hvordan du kan få mer ut av din Ads-markedsføring. 

Hvor mange søkeord?

Når du lager en ny kampanje, eller lager din første kampanje, bør du opp i 15-20 søkeord pr annonsegruppe. Du ønsker alltid å starte litt bredt siden de første ukene er for testing. Det er kun gjennom håndfaste data vi kan vite hvilke søkeord som faktisk gir salg.

Hvor lang tid en testperiode varer avhenger av dagsbudsjett. Desto høyere budsjett desto raskere får vi nok data til å se trender på hvilke søkeord som presterer.

Ideelt så fjerner man et og et søkeord over en lengre periode, men for å gjøre tipsene i denne bloggen enkle kan du fjerne de ca 50% av de dårligste søkeordene etter 1 uke.

Deretter fjerner du ca 1 søkeord pr. uke til du sitter igjen med de 5 beste søkeordene.

Det er ikke alltid enkelt å identifisere hva som er de beste søkeordene, men CTR og CPC er gode indikatorer.

Annonsetillegg

Annonsetillegg er bonus-seksjoner du kan gjøre tilgjengelig for Google Ads. Ads vil da hvor de mener det er formålstjenlig vise ekstra informasjon tilknyttet din annonse. Dette er veldig viktig for å øke CTR (hvor stor andel av de som ser annonsen som klikker på den).

Annonsetillegg gir flere innganger til landingssiden din, gjør annonsen din fysisk større og viser viktig informasjon på annonsenivå.

 
AdWords Utheve
Et eksempel hvor Utheve sin Ads annonse vises når man søker på «digital markedsføring»
 

1: Her ser vi et eksempel på infoutvidelse. Her kan vi legge til 2-6 punkter som vises under selve annonsen. Ofte brukt til å liste opp USP (unique selling points/hvorfor de skal velge deg).

2: «Kontakt oss i dag» og «Markedsføring på LinkedIn» er to direkte linker til spesifikke steder på landingssiden. Dette kalles utvidelse for nettstedlinker. Ved å linke til spesifikke tema på landingssiden din øker du sjansen for klikk.

3: På siste linje ser vi adressetillegg, anropsutvidelse og åpningstid. Dette bygger troverdighet. Kunden ser at dette er en virkelig bedrift. Det senker også terskelen for å ta kontakt.

Bygg landingssiden først

Det viktigste du kan gjøre for å få bedre resultater på din Ads konto er å bygge en skreddersydd landingsside til kampanjen du skal kjøre. Deretter bygger du annonsen basert på landingssiden.

En viktig indikator for hvor høy kvalitetscore annonsene dine får (viktig for plassering i søkeresultat) er fluktfrekvens. Enkelt forklart – i hvor stor grad de som klikker på annonsen din finner relevant informasjon på landingssiden din.

Det verste du kan gjør er å lage en spisset kampanje for et produkt du selger, også linke kampanjen til forsiden din hvor alle produktene/tjenestene er presentert. Da vil kunden føle seg lurt da annonsen ga uttrykk for at de kom til en side med spesifikk informasjon.

Oppsummert

Google Ads er kjent for å gi en forvirrende opplevelse for førstegangsbrukere. Noe som gjør at mange bare kjører i gang en kampanje uten å gå gjennom alle innstillinger og muligheter plattformen gir.

I beste fall går du glipp av potensialet til AdWords. I verste fall blir du straffet og må betale ekstra mye pr. klikk fordi kampanjene dine får en lav kvalitetsscore. Ta deg god tid med å sette deg inn i mulighetene Ads gir.

Ønsker du hjelp med markedsføring gjennom Ads kan du gå til vår side om Google annonsering – eller ta kontakt med oss for en hyggelig prat.

Lykke til med markedsføringen!

Andre leser også: