Gode annonsetekster er man avhengig av uansett hvilken kanal man bruker. I dette blogginnlegget skal jeg vise deg 3 tips som funker på alle kanaler – til og med på trykk.
#1 Det viktigste først
I dagens hektiske samfunn blir terskelen for å bruke tid på noe stadig høyere. Hvis leseren ikke umiddelbart klarer å forstå hva du ønsker å kommunisere i en annonsetekst har du tapt slaget om oppmerksomheten.
Å komme med det viktigste først er også viktig for søkemotoroptimalisering. Google vektlegger ordene som er i starten av en setning, mer enn de som er i slutten. Du kan lese mer om søkemotoroptimalisering her.
Så hva betyr dette i praksis for deg? Når du skriver en annonsetekst, spør deg selv om følgende spørsmål blir svart på så raskt som overhode mulig:
Hva er dette?
Hvorfor er dette for meg?
Eksempel:
1: Vi kan endelig presentere vårt nye produkt etter mange måneder med utvikling. Vi har laget en trådløs varmeovn for bruk i butikklokaler.
2: Trådløs varmeovn for butikklokaler. Etter mange måneder med utvikling er vårt nyeste produkt endelig tilgjengelig.
Hvilken versjon tror du er best?
#2 Skriv til en person
Spesielt i bedrift til bedrift markedet syndes det veldig mot tips #2.
Mange annonsetekster rettet mot bedriftsmarkedet henvender seg til bedriften. En livløs entitet. En organisasjonsform. Det er umulig å skape engasjement hos en bedrift. Det er menneskene i bedriften som blir engasjert. Det er en person i bedriften som tar beslutninger. Det er en person i bedriften som leser annonseteksten din.
Skriv derfor til denne personen. Se for deg hvordan beslutningstakeren sin hverdag er. Hvordan kan du og dine tjenester eller produkter gjøre hverdagen hans eller hennes bedre?
(Legg også merke til hvordan jeg skriver dette blogginnlegget. Jeg skriver til deg. Jeg bruker ord som «du» «deg» «dine» etc.)
#3 Lett og muntlig tone
Det med tone på teksten må selvfølgelig tilpasses målgruppen din. Men måten man konsumerer innhold på i dagens digitale samfunn gir noen tydelige retningslinjer.
Vi assosierer tekst som venner og kjente skriver på sosiale medier med interesse, avslapping, kos, fritid etc. Tung tekst som man gjerne finner i fagbøker, nettsider til enkelte bedrifter etc. assosieres med jobb, nødvendig, tidsfrister, stress etc.
Ved å skrive på en lett og muntlig måte føler leseren seg bedre. Og du vil vel at de skal føle seg bra når de tenker på din bedrift og deres tjenester?