Nyhetsbrev-tips

3 tips for å skrive bedre nyhetsbrev

Vi gir deg 3 nyhetsbrev tips. Det finnes mange nyhetsbrev tips vi kan skrive om. Alt fra teorier om påvirkning til hvordan å komme over en skrivesperre. Vi skal gjøre vårt beste for å plukke litt fra hele spekteret slik at du sitter igjen med noen nyttige nyhetsbrev tips.

bedre nyhetsbrev

1. Skap din egen Skybert

For i det hele tatt å ha en sjanse til å skrive et bra nyhetsbrev må du vite hvem du skriver til. Dette er vårt første nyhetsbrev tips. Et nyhetsbrev rettet mot advokater vil være en helt annen enn en tekst som skal sendes til studenter.

Dette er en selvfølge for mange, og det er bra. Problemet er at mange stopper her og ikke går dypere.

Vi lager en Skybert som vi kan skrive til

La oss si at du selger glassvarer, og har nettopp fått inn en ny vinglass kolleksjon. Forhåpentligvis har du en viss anelse om hvem kundene dine er. La oss si det er kvinner mellom 40 og 60 år. Et ypperlig utgangspunkt, men langt i fra en Skybert. Hva med å legge til noen egenskaper?

  • Hjemmeværende
  • Voksne barn
  • Bor i et finere nabolag

Nå begynner vi å danne oss et bilde av Skybert. Eller Skybertine om du vil. Dette er et greit utgangspunkt, men ikke optimalt. La oss klinke til å si at vi skriver til en som heter Trine.

En hjemmeværende kone som er i starten av 50-årene med voksne barn og som kjeder seg litt. Den største begivenheten i måneden er når det er hennes tur til å invitere vennepar på vin og middag. Da skal alt være perfekt.

Sånn, nå har vi en fiktiv og veldig spesifikk kunde å skrive til. Det er et kjempebra utgangspunkt for et nyhetsbrev. Vi kan skrive ting som for eksempel:

…krystall av en kvalitet som ingen av middagsgjestene dine har opplevd før…

Noen av dere vil kanskje si at man mister mange lesere/mottakere av å skrive så spisset. Det er forsåvidt sant, men det er bedre å kjøre den helt hjem hos noen enn å bli ignorert av mange. På sikt bør man uansett segmentere e-postlister etc. slik at man kan ha flere Skyberter til sine nyhetsbrev.

2. For å skrive et veldig bra nyhetsbrev må du fjerne det som er mindre bra

Dette er nok et tips som går igjen i mange kreative disipliner, men det gjør det ikke mindre viktig når det kommer til våre nyhetsbrev tips.

Når du først skal starte på et nyhetsbrev er det viktig å senke kravene. Sett listen så lavt at du kan rulle over den. Dette for å unngå skrivesperre. Det er mange som tenker at alt må være perfekt fra første stund. Dette er feil, og begrenser kreativiteten.

Sett deg ned å skriv ivei, men husk å bruk Skybert slik at nyhetsbrevet henger godt sammen. Når utkastet er ferdig er det på tide å øke kravene igjen. Begynn å fjern overflødig fett.

Prøv å kort ned på setninger uten at det går på bekostning av budskapet. Fjern setninger som ikke bygger videre, men bare gjentar seg selv.

Når du har fjernet hver pixel som ikke bidrar til budskapet kan du si deg fornøyd med nyhetsbrevet.

3. Be om en konkret handling fra mottaker i nyhetsbrevet

Vårt siste, men kanskje viktigste nyhetsbrevtips handler om å gi en tydelig call to action. Det er altfor mange som lager flotte nyhetsbrev, men som ikke har noen avslutning.

Det er det samme med filmer. Har du noen gang kommet halvveis i en film, og tenkt at du endelig har funnet en film som er bra. Men så kommer du til tredje akt og alt faller sammen? Da er filmen ødelagt. Det samme gjelder nyhetsbrev. Den viktigste biten er avslutningen!

Når du er ferdig med nyhetsbrevet må du alltid be om en konkret handling fra leseren:

  • Svar på denne e-posten for å få vite mer
  • Bestill innen 48 timer for å få 30% rabatt
  • Del nyhetsbrevet med dine venner
  • Følg oss på Facebook

Vi håper du kommer til å dra nytte av en eller flere av nyhetsbrev tipsene våre neste gang du skal skrive et nyhetsbrev.

Sjekk ut vår side om innholdsmarkedsføring for å lese mer om nyhetsbrev. Ta gjerne kontakt med oss om du trenger hjelp til din markedsføring gjennom nyhetsbrev. 

Del innlegg:

tydelig innsikt

Vi deler erfaringen og kunnskapen vår innen digital markedsføring og nettsideutvikling

et markedsføringsbyrå