Google Ads Remarketing

Få flere salg med remarketing i Google Ads

Kjører du kampanjer i Google Ads som ikke gir salg? Ønsker du at kunder som tidligere har vært på nettsiden din skal komme tilbake og gjennomføre et kjøp? Da er remarketing gjennom Google Ads veien å gå. I dette blogginnlegget får du en oversikt over hva remarketing med Google Ads er, og hvordan du kan komme i gang.

Hva er remarketing gjennom Google Ads?

La oss si du har vært på utkikk etter et boblebad og har skrevet dette inn i et Google søk. Du har klikket på første søkeresultat, men ikke foretatt deg noe mer på nettsiden. Senere på kvelden får du opp annonser fra denne nettsiden på YouTube, apper og nettaviser – og dette varer i ukesvis. 

Når du var inne på nettsiden første gang ble det lagret en cookie i nettleseren din som nå blir brukt til å vise deg annonser på andre nettsider. Dette er remarketing og gjentagende eksponering fra bedriften. 

Les mer om Google annonsering og ta kontakt dersom du ønsker å teste oss en måned.

Remarketing gjennom Display-annonser

Remarketing er en nødvendighet i markedsføring for mange bedrifter. Display-annonser er en god måte å skreddersy annonser mot kunder som tidligere har vært interessert i produktene eller tjenestene dine. Ofte må kunden se annonsen 5-6 ganger før det utløser et salg. 

Først da har kunden fått øynene opp for bedriften og blitt utsatt for gjentagende eksponering. Gjentagende eksponering av bedriften din sørger for at kunden kjenner deg igjen og besøker nettsiden din enda en gang.

Her er et eksempel på en Display-annonse som blir vist i forskjellige størrelser på ulike plattformer og enheter.

Start med annonser i Google søk

Annonser i Google søk er en god kilde for å sende potensielle kunder til nettsiden din første gang. Men annonser i Google søk blir ofte utløst av kunder som er på utkikk etter noe og som ønsker å få mer informasjon om dette. Når man har fått den informasjon om produktet man var ute etter går man ut av nettsiden.

Her kommer Display-annonser til sin rett, da disse kan bli vist på andre nettsider for å fange kundens oppmerksomhet enda en gang. Kunden husker da bedriften din fra første besøk på nettsiden og blir eksponert for dine produkter enda en gang.

NB: Med tanke på den nye personvernloven (GDPR) er det svært viktig å ha på plass en personvernerklæring som forklarer at de som er inne på nettsiden din kan bli eksponert for annonser fra din bedrift dersom de har godtatt bruken av informasjonskapsler (cookies) på din nettside.

Hvordan sette opp en remarketing målgruppe i Google Ads.

Dersom du ikke har konfigurert en målgruppekilde må dette gjøres først. Her er det enklest dersom du har lagt til Google Tag Manager (GTM) på nettsiden din. Dette må gjøres av din nettsideleverandør eller andre som har teknisk forståelse av dette.

Når du har konfigurert en målgruppekilde er det på tide å sette opp en målgruppe. For å sette opp en ny målgruppe i Google Ads trykker du på «Verktøy og innstillinger» i menyen. Deretter trykker du på «Målgruppestyring» under «Delt bibliotek». Da kommer dette bildet opp. Her trykker du på det blå «+»-tegnet.

For å kjøre remarketing mot potensielle kunder som allerede har besøkt nettstedet ditt velger du «Besøkende på nettstedet». Her vil annonser kjøres mot denne målgruppen.

Du får da skrive inn navnet på målgruppen, velge nettadresse du ønsker å hente målgruppen fra og hvor mange dager kunder skal bli eksponert for dine annonser. Deretter trykker du på «Opprett målgruppen».

Her ser vi at målgruppen er opprettet og jobber med å fylle listen med potensielle kunder. Størrelsen på listen varierer, men for å kjøre remarketing med Display-annonser må man ha minst 100 personer i listen. Når listen er fylt opp, vil annonsene begynne å kjøre mot denne målgruppen.

Oppsummering

Svært få kunder foretar et kjøp første gang de er inne på en nettside, og enda færre dersom bedriften er helt ukjent. Med remarketing gjennom Google Ads blir kunden en del av målgruppen som du ønsker å vise dine annonser til. Display-annonser er en god måte å drive remarketing, og jo flere ganger kunde ser dine annonser jo større er sjansen for å få et salg. 

Ta kontakt med oss dersom du ønsker å gjøre din bedrift mer synlig på Google.

Del innlegg:

tydelig innsikt

Vi deler erfaringen og kunnskapen vår innen digital markedsføring og nettsideutvikling

et markedsføringsbyrå