I andre del av vår serie om sosiale medier skal vi se nærmere på innhold til sosiale medier markedsføring. Uten bra innhold er effekten av å være på sosiale medier svak.
Mange bedrifter synes innholdsproduksjon er noe av det vanskeligste med sosiale medier. Les videre for å få tips på hvordan du kan produsere bedre innhold til dine sosiale medier.
Før vi hopper inn i type innhold gir vi en liten kommentar på frekvens.
Det viktigste når det kommer til frekvens er at den er jevn. Det er bedre å publisere et innlegg i måneden enn å publisere 3 innlegg den første uken og deretter være inaktiv i 2 måneder.
For det første gir vi leserne våre en forventet rytme på innholdsproduksjonen vår. Hvis de er vant til at du skriver et nytt blogginnlegg hver andre uke vil det fort bli en rutine. Vi mennesker er vanedyr, og vi elsker rutiner. Så i dette tilfellet er ordet rutine veldig positivt.
I tillegg til at man lettere bygger en trofast gruppe som holder seg oppdatert på det du deler, vil det se mer profesjonelt ut. Hvis man går inn på en side å ser at de med jevne mellomrom publiserer innhold fremstår de som organiserte og aktive.
Vi anbefaler på det sterkeste at du lager deg en «innholdskalender» som du følger. Hvis det skjer noe hos din bedrift som er verdt å dele utenom de faste dagene, så skal du selvfølgelig dele. Et bonus innlegg her og der er bare positivt. Så lenge du har et solid fundament med jevne oppdateringer.
3 typer innhold i sosiale medier markedsføring
Det finnes selvsagt et hav av typer innhold som du kan dele på sosiale medier, men hensikten med dette innlegget er å hjelpe deg i gang.
Derfor har vi delt opp innhold i tre typer. Det optimale er å ha en blanding av alle 3 typer innhold i dine sosiale medier:
Nivå 1: Informasjon
Første og laveste nivå er informasjon. Dette er innhold som har til informasjon å opplyse leseren. Det kan være alt fra åpningstider til informasjon om lansering av det nyeste produktet.
Det er verdt å notere i bakhodet at bare det å ha ordet «nyhet» i overskriften gir en veldig positiv effekt. Alle elsker nyheter. Fersk informasjon.
Nivå 2: Innsikt
Neste nivå er innsikt. Et eksempel er blogginnlegget du leser nå. Dette innlegget har som mål om å dele kunnskap med deg. Mål om at du skal lære noe nytt. Noe du ikke visste fra før.
Alle bedrifter har kunnskap de kan dele med sine lesere. Mange vegrer seg for å dele av denne kunnskapen i frykt av at de mister salg osv. Tvert i mot. Det å dele litt av kunnskapen du sitter med blir ofte tatt veldig godt i mot av leserne. Det gir dem verdi. En grunn til å komme tilbake til bloggen/Facebook-siden/youtube-kanalen din.
Nivå 3: Inspirasjon
Siste og det høyeste nivået av type innhold du kan dele i dine kanaler er inspirasjon. Dette er også det vanskeligste nivået. Med inspirasjon mener vi å inkludere dine lesere og kunder i den reisen din bedrift gjør. La leserne bli en del av din reise.
Fortell om nye investeringer du har gjort for å lage et enda bedre produkt. Fortell om en kunde du endret livet til. Hold leserne dine oppdatert med bilder og video av oppussing av lokalene – la de være med å bestemme fargene på veggene.
Denne type innhold gir som regel et kjempe engasjement blant leserne, men er vanskelig å gjennomføre på en god måte. Derfor er det viktig å ha en krystallklar sosiale medier strategi for å dra mest mulig nytte ut av «Inspirasjon».
Jeg har ikke tid til å produsere nok innhold til sosiale medier markedsføring
Husk at det også er lov til å dele annet relevant innhold. Hele grunntanken bak sosiale medier er å dele innhold, så hvorfor ikke dele innhold som andre har produsert?
Hvis det er skrevet en god artikkel på DN.no som er relevant for din bransje er det kjempeflott å dele denne artikkelen på din Facebook-side. Legg inn linken, og husk alltid å komme med en kommentar eller forklaring på linken.
Oppsummering av markedsføring i sosiale medier
Vi håper du fikk noen tips til innholdsproduksjonen til dine sosiale medier. Hvis du ofte kvier deg for å publisere innhold i frykt for at det ikke er bra nok så er det et godt tegn.
Les gjennom korrekturen en gang til og trykk «publiser». Middelmådig innhold er bedre enn intet innhold. Og med øvelse og tid blir innholdet bedre.
For å lese mer om innholdsmarkedsføring og hva dette kan utgjøre for din bedrift kan du trykke her.