Bildeillustrasjon iOS 14.5 med teskten

Slik vil iOS 14.5 påvirke din digitale markedsføring

Den store personverns-oppdateringen iOS 14.5 er nå lansert. Oppdateringen kom med endringer i personvern og datalagring som nå gir brukerne selv muligheten til å velge hvilken data som blir delt med nettsider, apper, databaser og andre datalagringsteknologi. Ut ifra det Apple selv beskriver i et personvernsdokument, er formålet med oppdateringen å gi kundene en større oversikt over hvilken av deres personlig informasjon som finnes på det store internett. 

I etterkant av disse endringene er det mange bedrifter og markedsførere som har stilt spørsmålet; hvordan vil iOS 14 oppdateringen påvirke din digitale markedsføring? Har dere gjort de nødvendige tiltakene for å forhindre at iOS 14.5 skal påvirke deres annonsering på Facebook og Instagram? 

"iOS 14.5 gjør deg mer oppmerksom"

Apper må be deg om din tillatelse før de kan spore informasjonen din når iOS 14.5 kommer. Foto: Apple
Apper må be deg om din tillatelse før de kan spore informasjonen din i iOS 14.5. Foto: Apple

Apple mener at med oppdateringen iOS 14.5, vil de gjøre brukerne mer oppmerksom på egen informasjon. Det gjøres helt konkret ved at brukerne får en beskjed som dukker opp når man åpner en av de aktuelle appene som f.eks Facebook. (se illustrasjon over). Brukerne vil selv kunne kontrollere hvilke data som deles og hva den brukes til og de kan reservere seg i mot all slags type informasjonssporing.

Facebook har selv reagert kraftig på disse endringene og har lansert kampanjer og tips som forbereder bedrifter og markedsførere på det «store skiftet» i markedsføringen deres. De har gått så langt å kalt Apples siste oppdatering som «direkte truende for millioner av små bedrifter som er avhengige av detaljert markedsføring». 

Hva er konsekvensene?

De direkte konsekvensene for iOS 14.5 oppdateringen er at det blir vanskeligere for  markedsføringsplattformer som Facebook og Instagram å annonsere i mot «varme»-målgrupper. Det vil at man ikke lenger kan kjøre remarketing kampanjer i mot personer som har reservert seg i mot all app-sporing.

Endringene gir også utslag på hvor detaljert man kan måle kampanjeresultatene. Brukere som har reservert seg mot sporing vil ikke lenger bli registrert, og det blir dermed mer utfordrende å a/b teste i mot de beste data-baserte målgruppene. For å unngå å miste verdifulle potensielle konverteringer, anbefaler vi å raskt utføre tiltakene under.

Hvilke tiltak må utføres?

Etterfulgt av endringene fra Apple har Facebook opprettet et nytt målingssystem som heter Aggregated Event Measurement (AEM). Tar man i bruk AEM har man fortsatt muligheten til å kjøre detaljert målretting og opprette kampanjerapportering. Vi anbefaler alle som skal kjøre markedsføring på Facebook og Instagram å gjøre dette.

For å konfigurere AEM er det et par steg du må gjennomføre. Det første du må gjøre er å verifisere domenet ditt i Business manager. Når du har gjort det kan du velge ut hvilke pikselhendelser du ønsker å prioritere. Før kunne du ha uendelig mengde konverteringssporinger i pikselen, men nå kan du kun ha 8 hendelser samtidig. Det vil si at man ikke lengre har muligheten til å ha flere domener under samme piksel.  Årsaken til at man vil prioritere hendelsene sine er at Apple kun vil måle de høyest prioriterte hendelsene, selv om de ikke skjer i foregående rekkefølge.

 

Slik implementerer endringene for iOS 14.5

Oppsummert under finner du metoden på hvordan man implementerer disse endringene i Business Manager.

  1. Gå til Hendelsesadministrasjon i Business Manager. 
  2. Velg den pikselen du bruker.
  3. Under aggregert hendelsesmåling velger du konfigurer netthendelser. (se grafikk under)
  4. Finn domenet som du ønsker å konfigurere hendelser for.
  5. Klikk på bekreft domene. (Følg guiden i avsnittet over)
  6. Klikk rediger hendelser .
  7. Velg pikselen din eller den egendefinerte konverteringen din under piksel / egendefinert konvertering.
  8. Velg hendelsen du ønsker å konfigurere, under hendelsesnavn.
  9. Dra og slipp hendelsene i den rekkefølgen som du ønsker. Høyest øverst og lavest nederst.
  10.  Klikk fullfør.
  11. Se over og klikk bekreft.

Illustrasjon på hvor man finner AEM

Oppsummering

Det er sjeldent at slike store endringer skjer i den digitale markedsføringsverdenen. Det gjelder å holde seg oppdatert og være proaktiv slik at man ikke går glipp av verdifulle konverteringer og salg. I en verden i konstant endring er det ikke alltid lett å være på ballen, derfor kan det være lurt å ta kontakt med noen som spesialiserer seg i faget.

Trenger du hjelp? Vi har lang erfaring med markedsføring på Facebook og Instagram og er vant til å stadig må utvikle oss i måten vi annonserer digitalt. Trenger du rådgivning på hvordan du skal utføre disse endringene? Har du noen generelle spørsmål rundt markedsføring på forskjellige digitale plattformer? Ta en uformell prat med oss! https://utheve.no/kontakt/

Andre leser også:

Digital markedsføring
Andréa Rosø

Instagram og algoritmer

I denne artikkelen skal vi gå inn på hvordan du som bedrift kan jobbe med Instagram og algoritmer som en del av din markedsplan.

Les mer
Digital markedsføring
Jørgen Haugerø

Hvordan vi lager en markedsplan

En markedsplan kan være så mye mer enn et kjedelig dokument som aldri blir lest. Vi har valgt en praktisk tilnærming til markedsplaner.

Les mer
Digital markedsføring
Andreas Nicolai Helmersen

Litt om Utheve

Det har skjedd mye i verden siden siste innlegg i bloggen som Andrea skrev i slutten av februar. Heldigvis er

Les mer

Test oss i 1 måned

– Ingen bindingstid
– Ingen oppstartskostnader
– Profesjonell markedsføring

Informasjonen vil kun bli brukt til å kontakte deg.