påvirkningsteori gjensidighet digital markedsføring

Påvirkningsteori: Bytt kunnskap mot salg

Et av Robert Cialdini sine seks prinsipp innen overtalelse er gjensidighet. I dette blogginnlegget skal jeg vise deg hvordan du kan bruke påvirkningsteori om gjensidighet i din digitale markedsføring. 

 

Påvirkningsteori om gjensidighet

Teorien til Robert Cialdini sier at vi mennesker har en stor trang til å gi noe tilbake hvis vi får noe. Ikke nok med det. Hvis du får noe så er trangen til å gi noe tilbake så stor at man ofte gir mer tilbake enn man får.

Eksempel

Det er lille juleaften. Døren ringer på. Naboen står der med en stor rød pakke med en sløyfe av sølv på. «God jul» sier naboen, og går hjem igjen. Du har ikke gitt naboen noen julegave. Hvordan føles det? Skulle gjerne hatt en gave klar som du kunne gitt naboen på direkte? Kanskje til og med gitt noe som var litt dyrere enn det du fikk også?

Årsaken til at vi har stor trang til å gi noe tilbake hvis vi får noe er at vi misliker følelsen av å skylde noen noe. Det er en konstant kognitiv dissonans som gir oss uro.

Du kan lese mer om påvirkningsteori om gjensidighet i mitt tidligere blogginnlegg om samme tema: https://utheve.no/blogg/pavirkning-og-markedsforing-gjensidighet/

 

Hvordan bruke påvirkningsprinsippet gjensidighet i digital markedsføring?

Uansett om du er en liten butikk innen barneklær eller et multinasjonalt advokatselskap, så har du en universal verdifull ressurs du kan dele med dine kunder. Kunnskap. Du er en autoritet innen ditt fagfelt. Kanskje du vet mye om en av produktene dere selger, eller kanskje du har dyp innsikt i bransjen du jobber i.

Med andre ord har du trolig en gullgruve av verdifull informasjon du kan gi kundene dine. Og ved å dele denne kunnskapen gir du kundene dine et insentiv om å kjøpe fra deg. Nettopp på grunn av Robert Cialdini sitt påvirkningsprinsipp «Gjensidighet».

Forslag på konkrete ting du kan gjøre i din digitale markedsføring:

  • Skriv blogginnlegg om et relevant tema (som jeg gjør her)
  • Legg ut videoer som forklarer hvordan man gjør x på Facebook eller YouTube
  • Send ut nyhetsbrev med tips relatert til en tjeneste du leverer

 

Oppsummert

Det vi dessverre ser alt for ofte er at bedrifter er redd for å dele av kunnskapen sin. De er redd for at konkurrentene «stjeler» kunnskapen. I det digitale samfunnet vi lever i er all informasjon tilgjengelig. Så derfor oppfordrer jeg deg til å dele av kunnskapen din med dine kunder og potensielle kunder. Bruk dette aktivt i din digitale markedsføring. Cialdini sitt prinsipp om gjensidighet vil sørge for at du oppnår flere salg og får flere forespørsler. Sjekk gjerne ut våre tjenester innen digital markedsføring om du trenger hjelp. Lykke til!

Andre leser også:

Digital markedsføring
Jørgen Haugerø

Hvordan vi lager en markedsplan

En markedsplan kan være så mye mer enn et kjedelig dokument som aldri blir lest. Vi har valgt en praktisk tilnærming til markedsplaner. Hvor kjernen er aktivitetene som skal gjennomføres. Og hvorfor ikke også samle internkommunikasjonen, rapporteringen og kpiene på samme plattform når man først er i gang?

Les mer
Digital markedsføring
Andreas Nicolai Helmersen

Litt om Utheve

Det har skjedd mye i verden siden siste innlegg i bloggen som Andrea skrev i slutten av februar. Heldigvis er

Les mer

Test oss i 1 måned

– Ingen bindingstid
– Ingen oppstartskostnader
– Profesjonell markedsføring

Informasjonen vil kun bli brukt til å kontakte deg.