Logo Utheve AS
DSC00683

Litt om Utheve

Det har skjedd mye i verden siden siste innlegg i bloggen som Andrea skrev i slutten av februar. Heldigvis er grunnen til det at vi rett og slett har hatt det for travelt. Både med å omstille oss til den nye hverdagen, men også håndtere større prosjekter. Dette innlegget vil ikke handle direkte om markedsføring, men mer om hvordan situasjonen for markedsføringsbyrået Utheve er i dag.

Fra avtaler til prosjekter

En trend jeg ser tydelig nå siden koronaviruset traff er at vi har fått flere henvendelser på prosjekter. Vi har som regel hatt 80% faste avtaler og 20% prosjektbaserte avtaler. Nå er vi nærmere 50/50. Jeg tror årsaken er to-delt. For det første har det vært mye usikkerhet i markedet, som gjør at bedrifter reduserer risiko med å jobbe prosjektbasert med markedsføring. Noe som er smart i et veldig skiftende marked. Den andre delen er at vi har blitt mer synlig for en ny kundegruppe. Vi har vært så heldige å bli oppdaget av flere store byråer og kjente merkevarer. Noe som har gitt oss mulighet til å bidra med vår spisskompetanse på resultatbasert markedsføring på nye arenaer. Vi har blant annet jobbet med en av verdens ledende mobilprodusenter. 

Haakon, Andrea, Jørgen (og meg)


En annen spennende effekt av tilgangen på større prosjekter er utviklingen jeg har sett internt. Vi har virkelig fått utnyttet og videreutviklet spisskompetansen innen resultatbasert markedsføring. Jeg ser også at et team på 4 gjør at vi kan effektivt samarbeide uten at vi trenger å bygge et tungt hierark. Prosjektstyringsverktøyet vi bruker (monday.com) lar oss drive prosjekter fremover effektivt, selv med en veldig flat struktur.

Bare for å understreke. Prosjektstyringsverktøyet monday.com er blitt en essensiell del av Utheve-konseptet. Vi bruker Monday til alt fra HR og salg til markedsplanlegging i fellesskap med kunde. Det er genialt! 

Markedsføre et markedsføringsbyrå

Vi har blitt veldig god venn med Google. En kombinasjon av flaks og målrettet arbeid med bloggen siden 2015 har gjort at vi rangerer på topp i Google søk på relevante søk som «Facebook markedsføring» «digitalt markedsføringsbyrå» etc.
 
Dette kombinert med gode partnere har gjort at behovet for å markedsføre oss selv har vært veldig liten. Til høsten kan det endre seg. Kombinasjonen av flere spennende prosjekt, og et marked hvor mange bedrifter har fått nye behov gjør at vi kanskje må mer aktivt ut for å vise oss frem. Spesielt mot de bedriftene som nå har fått kommunikasjonsutfordringer de ikke hadde før. 
 

Når det kommer til skomakerens sønn og slikt, så er det vel bilder på nettsiden vår vi har syndet mest på. Det har vi endelig gjort noe med. Vi har hatt en av de flinkeste fotografene vi vet om på besøk hos oss. Mikael fra FI (fi-nor.no). Bildene blir lastet opp til nettsiden i dag, så ta gjerne en titt. 

 

Fremtiden for Utheve

Vi har vært veldig skånet for den økonomiske krisen så langt, og det er vi veldig takknemlige for. Samtidig har vi stor medfølelse for de bransjene som har blitt hardt rammet. 

Noen utfordringer har det jo vært for oss også, men for vår del har det vært en sunn og spennende omstilling. Vi har blitt belønnet for vårt valg om å spesialisere oss på noen få områder innen digital markedsføring.

Med et så godt team, mange gode samarbeidspartnere og lojale kunder, føler jeg vi er veldig godt rustet for tiden som kommer. 

Andre leser også: