B2B (business to business) markedsføring er en stor utfordring for mange. Spesielt hvis det er tjenester og ikke et fysisk produkt du markedsfører. Den største feilen mange gjør er at de prøver å markedsføre produktet eller tjenesten sin til andre bedrifter.
Hvorfor det er feil å markedsføre til andre bedrifter
En bedrift er en institusjon uten følelser og ambisjoner. Den består av mange unike individ med ulike motivasjoner, utfordringer og oppgaver.
Hvis du prøver å markedsføre produktet ditt til en bedrift generaliserer du alle som jobber i bedriften, og du ender opp med et budskap som ikke treffer noen.
Umulig å engasjere en bedrift
For hvordan kan du engasjere en bedrift? Hvordan skal du finne og hjelpe utfordringene en bedrift har? Det lar seg ikke gjøre. En bedrift kan hverken engasjeres, hjelpes eller utfordres.
Du må skape markedsføring for menneskene i bedriften
Hvorfor er det så mye lettere med B2C (business to consumer) markedsføring? Jo, fordi det er mennesker vi markedsfører til.
Det er mennesker vi skriver budskapet til. De kan engasjeres, motiveres og utfordres.
Forkast begrepene B2C og B2B
Det å skille på markedsføring mellom bedrifter og mennesker er galskap. Dagens teknologi lar deg enkelt komme i kontakt med alle.
Du kan tilpasse budskapet til individet og slik gi markedsføringen din verdi også for mottaker. Identifiser utfordringene de har utifra hvilket ansvar de har i sin jobb.
«Det er en umulig oppgave å markedsføre til en bedrift – derfor er det mange som mislykkes med sin B2B markedsføring»
Uansett om du selger motorsykler eller ingeniørtjenester er det individer du kommuniserer med. Det er det mange som glemmer. Noe som resulterer i uengasjerende og steril markedsføring mot bedriftsmarkedet.
Forkast derfor begrepene B2C og B2B. Bygg istedet relasjoner med menneskene du henvender deg til gjennom markedsføringen.
Markedsføring mot bedrifter i praksis
La oss se på en enkel metode du kan bruke i dag for å forbedre markedsføringen din mot bedrifter:
- Gå gjennom tidligere salg og identifiser hvilke roller beslutningstakerne på de tidligere salgene hadde.
- Ta de to rollene som var mest representert i punkt 1, og skriv ned 10 typiske utfordringer de har som er relevant for ditt produkt eller tjeneste.
- Ring tidligere/eksisterende kunder å gå gjennom listen med de 10 utfordringene du skrev ned. Ta bort de 7 utfordringene som var minst viktig.
- Nå sitter du igjen med 3 utfordringer som du kan hjelpe beslutningstakere (individ) med.
- Lag kampanjer, oppdater nettsiden din og skriv budskap som adresserer de 3 utfordringene. Lag deg en Skybert av din favoritt-beslutningstaker (les mer om hvordan du lager din Skybert) og skriv til han/henne.
Du vil trolig oppleve en helt annen respons på markedsføringen din nå som du faktisk skriver for å engasjere, utfordre og motivere menneskene i bedriften.
Lykke til med markedsføring mot bedrifter
Hvis du følger noen av tipsene i dette blogg-innlegget er vi sikker på at din markedsføring vil være mange hakk bedre enn konkurrentene dine. Lykke til fra oss i Utheve!
Ta gjerne kontakt med oss for å motta en uforpliktende gjennomgang av deres markedsføring.