Hvordan-komme-høyere-opp-på-google-søk

Hvordan komme høyere opp i Google-søk

Når noen søker etter et produkt eller en tjeneste på Google, er de i kjøpsmodus. Hvis din bedrift ikke er blant de første resultatene i Google-søk går dere glipp av mange salg. I dette blogginnlegget skal vi gi deg noen tips om hvordan du kommer høyere opp i Google-søk.

Optimalisere for å komme først i Google-søk

Hvis du nylig har lansert en nettside, eller har planer om det i nær fremtid, er du i en ypperlig posisjon til å søkemotoroptimalisere (SEO) for Google-søk fra starten av.

Start med å oppsummere hva nettsiden din handler om. Skriv det ned på et papir og tape det fast ved siden av skjermen din.

La oss bruke Utheve som eksempel: Et digitalt markedsføringsbyrå som bryter barrieren mellom deg og kundene gjennom tydelig markedsføring.

Når vi bygde forsiden vår hadde vi et sylskarpt fokus på setningen. I slagordet/tittel som også blir overskrift på Google-søk brukte vi setningen aktivt.

Videre var vi nøye på at den første teksten på siden bygger på slagordet/tittelen. På noen plattformer har man mulighet til å skrive inn dette i en egen boks. En metabeskrivelse.

Hvis du ikke har mulighet til det, vil Google bruke den teksten som står øverst på siden din. Google tar kun med ca 140 tegn, så vær kritisk til hva du skriver.

Slik søkemotoroptimaliserer du sider og blogginnlegg for Google-søk

For det første er Google svært glad i blogginnlegg. Det vil være vanskeligere å få gode resultater med en statisk side sammenlignet med et blogginnlegg.

Felles for statiske sider og blogginnlegg er at overskriftene er svært viktige. Både overskrift og undertitler.

Det er viktig å velge «overskrift1 /overskrift2 / etc» når man lager overskrifter. Det gjør at de blir tagget i koden som for eksempel «H3». Det er slik Google leser at det er en overskrift.

I denne bloggposten så er overskriften «H1» og undertitlene «H3». H1/H2/H3 etc. referer til størrelsen på skriften. «H» står for «Headline».

Deretter kommer brødteksten. Her er det viktig at man ikke blindt bruker samme nøkkelord om og om igjen. Google liker god kvalitet på innholdet. Det å tvinge nøkkelord inn i teksten er ikke veien å gå.

Tenk heller på at alt du skriver er relevant for overskriften. I dette avsnittet har vi for eksempel brukt «nøkkelord», «innholdet» og «overskriften». Alle disse ordene er relevant for søkemotoroptimalisering, og det liker Google.

Bilde av Nationaltheateret for å vise hvordan et bilde gir en bedre opplevelse for leseren og hvordan det hjelper med søkemotoroptimalisering

 Et bilde gir en bedre opplevelse for leseren.

Søkemotoroptimalisering med bilder

Bilder er viktige av flere grunner. For det første så bryter den opp teksten og gir en bedre leseropplevelse.

Det mange ikke vet er at man kan knytte en del informasjon direkte inn i bildene. Google skjønner ikke hva bildet er av. Derfor har man mulighet til å skrive inn «alt-tekst» som forteller Google hva vi ser i bildet og hvorfor det bildet brukes.

I alt-teksten på bildet av Nationaltheateret over så har vi skrevet inn følgende alt-tekst: «Bilde av Nationaltheateret for å vise hvordan et bilde gir en bedre opplevelse for leseren og hvordan det hjelper med søkemotoroptimalisering i Google-søk» . 

Sørg for at alle bildene du bruker har en relevant alt-tekst. Teksten under bildet «Et bilde gir en bedre opplevelse for leseren» og navnet på bildet «Nationaltheatret.jpg» hjelper også Google med å forstå innholdet ditt.

Søkemotoroptimalisering oppsummert

Hvis du ikke har tilgang til å gjøre de endringene vi har foreslått over, eller av andre grunner ikke kan følge de tekniske rådene, så har vi en gylden tommelfingerregel som vil hjelpe deg godt på vei.

Fokuser på kvalitetsinnhold, og fjern det som ikke er relevant for overskriften. 

Hvis du ønsker større innsikt i søkemotoroptimalisering på Google kan du lese mer her. 

Del innlegg:

tydelig innsikt

Vi deler erfaringen og kunnskapen vår innen digital markedsføring og nettsideutvikling

et markedsføringsbyrå