Facebook marketplace er en shoppingløsning på Facebook. Marketplace er basert på markedets trender. En av disse trendene er at vi er mer utålmodige nå enn tidligere.
Vår travle hverdag gjør at vi ønsker oss enklere og enklere løninger. Først kom netthandelen, nå er fokus på hvor lang tid vi må bruke for å nå et mål. Jo mer energi kunden må bruke i en nettbutikk, jo større sjanse for å miste potensielle salg. Tall fra Eskil Søreide Klepaker’s rapport om brukervennlighet forteller at dersom man må gjøre for mange klikk for å nå sitt mål vil 83% forlate nettsiden. Hva om du kunne gi kunden mulighet til å gjennomføre sitt mål på max to klikk?
Videre kan du lese hvordan du kan utnytte Facebook marketplace i din bedrift for å imøtekomme trenden.
Hvordan bruke Facebook marketplace i din bedrift?
Du har tre valg når du skal ta ibruk Facebook marketplace. Du kan styre klikk direkte til varen på nettsiden, handle direkte i Facebook nettbutikk ved bruk av Facebook marketplace betalingsløsning, eller bruke en tredjepartsløsning. Hvilken løsning er best egnet for deg? Det kommer helt an på type bedrift og størrelsen på din bedrift.
Enkelt å selge med Facebook marketplace
Mindre bedrifter eller hobby bedrifter kan holde seg til Facebook marketplace egne løsning. Håndverkere som kun har en av hver sort eksempelvis. Er du ute etter å holde alt helt enkelt på et plan sett deg godt inn i Facebook sin salgsfunksjon. Verdt å nevne er at din kunde enkelt kan betale direkte i Facebook dersom du optimaliserer for dette. Du trenger derfor ikke sette deg inn i flere systemer for å kunne drive en enkel nettbutikk fra Facebook.
Har du en hobby du ønsker å holde ved like? Strikker du mer enn du har plass til? Last opp et bilde av varme ull-labber i din butikk på Facebook. Kunden klikker kjøp, og dermed er salget gjort.
Hold orden i sortimentet ved å kombinere Facebook marketplace med tredjepartsløsning
Mellomstore bedrifter som driver med systematisk salg, og ønsker litt ekstra i kassa kan se på tredjepartsløsninger som eksempelvis Izettle eller Shopify. Izettle kombinerer kortautomat med nettside, Facebook og Instagram. Du kan bruke flere plattformer, å styre alle fra ett og samme sted.
Du er på stand på festival og selger all spekematen du har på lager. Med en tredjepartsløsning vil alt salg på markedet synkroniseres med Facebook, Instagram og nettbutikk – når du går tom, blir varen utilgjengelig på de andre plattformene. Dette virker på samme måte motsatt vei. Har noen bestilt via nett vil du kunne se det og dermed legge tilside det som er bestilt. Slik slipper du å komme hjem tomhendt og bli nødt til å kansellere en kundes ordre.
Ryddige valg styrker opplevelsen av din bedrift
Store bedrifter og nettbutikker bruker egne systemer på netthandel. For denne typen nettbutikker er det ofte mer verdt å dirigere trafikken fra Facebook marketplace til den spesifikke varen. Bedriften vil få godt utbytte av å bruke både Instagram shopping og Facebook marketplace for å legge inn mindre kategorier. Plattformene blir del av markedføringstrategien på en annen måte.
Større nettbutikker har ofte store mengder varer og flere kategorier. Skal alle plattformer være helt synkrone, alle varer ligge tilgjengelig i Facebook marketplace eller Instagram shopping, vil det fort bli rot.
Du lever av din butikk på nettet. Din fremtoning er det som gjør at dine kunder velger akkurat deg. Bedriften er i vekst og du ser på nye utviklingsmuligheter. Facebook marketplace og Instagram shopping er plattformer hvor dine kunder befinner seg. For å utnytte ditt marked maximalt må du ha en klar plan på hva, hvordan og hvorfor du tar i bruk disse mulighetene. Velg hvilken kanal du poster nyheter, og hvilken kanal som står for salg. Fortsett å bruk samme metode for å holde symmetri i dine kanaler.
Eksempel 1: Hva: Vinterjakke. Hvorfor: Det er slutten på sesongen og du har et stort gjenværende parti. Hvordan: Facebook marketplace – last chance offer.
Eksempel 2: Hva: Høstens varme sko. Hvorfor: Høstens nyheter. Hvordan: Instagram og Facebook, med annonser.
Hvor finner du bedriftens produkter på Facebook?
Facebook marketplace gjør deg synlig over flere plattformer i Facebook. Kunden kan søke i hele spekteret av produkter og filtrere kategorier uavhengig av hvilken butikk som selger. Både private selgere og bedrifter vil kunne komme opp i marketplace sin hovedside, side om side med bruktmarkedet. Man kategoriserer etter varegruppe eller lokasjon for å bla i alt av interesse eller lokale produkter.
Hver butikk finner man også på deres egne Facebook sider hvor du kan sveipe gjennom butikkens produkter uavhengig av andre. Du som driver av butikken velger plasseringene og hvor du ønsker å dele i din egen profil. Kun i butikken eller deling i feed og marketplace.
Hvorfor skal DU ta i bruk Facebook marketplace?
Som bedrift i 2020 er det viktig å holde seg oppdatert på trenden i markedet. Hvordan imøtekommer du dine kunder på et vis som gjør det enklest mulig å fullføre et mål? En utvikling i markedet som Facebook marketplace er utviklet for å imøtekomme er at terskelen for antall klikk kunden bruker før de forlater nettstedet blir lavere.
Gi et godt førsteinntrykk og vær aktiv på de plattformene kundegruppen befinner seg, slik skaper du grunnlaget for en god handel og et stabilt kundeforhold.