Søkemotoroptimalisering blir ofte presentert som noe av det viktigste en bedrift kan gjøre innen markedsføring. Vi tilbyr søkemotoroptimalisering som en av våre tjenester, men det er svært sjeldent vi får konkrete forespørsler om søkemotoroptimalisering. Så hva er det store problemet med SEO?
Situasjonen for digital markedsføring i dag
Flere og flere bedrifter tar digital markedsføring på alvor. Det gir stor etterspørsel etter rådgivning og bistand med digital markedsføring. Samtidig ser vi et skifte i bestillingene. Bedrifter i dag ønsker markedsføringstiltak som gir resultater i morgen. Kjært barn har mange navn men dette omtales ofte som resultatbasert markedsføring eller performance marketing.
Merkevarebygging og langsiktige mål faller derfor litt bort i dette fokuset på umiddelbare resultater. Vi har over 80% av omsetningen vår fra resultatbasert markedsføring, og vi liker det sånn. Men samtidig er det viktig at vi som rådgivere hjelper kunden å se helheten.
Men som et samfunn som nå roterer rundt umiddelbar belønning gjennom likes, positive kommentarer eller at neste episode på Netflix umiddelbart starter så er det sjeldent langlysene brukes. Vi fokuserer på det som er like foran oss, og tenker på hva som kan gjøres akkurat nå for å få en umiddelbar belønning.
Nå er scenen satt for temaet jeg egentlig vil snakke om, søkemotoroptimalisering.
Hva er søkemotoroptimalisering?
Kort fortalt handler søkemotoroptimalisering om å gjøre din nettside og ditt innhold så attraktivt som mulig for relevante søk på søkemotorer.
Hovedpunktene i søkemotoroptimalisering
- Gjøre nettsidens å rask som mulig
- Gjøre nettsiden så enkel som mulig å navigere
- Formatere tekst slik at den er enkel å lese, både for besøkende og søkemotorene
- Optimalisere teksten(innholdet) opp mot relevante søk
- Identifisere hvilke søk man bør optimalisere mot
- Sørge for at nettsiden er bygget opp etter best practice ift. koding og tekniske løsninger
- Optimalisere designet for mobilvisning
- Lage gode og relevante titler og metabeskrivelser
- Sørge for at alt innhold som er indeksert er relevant og bra innhold
- Intern og ekstern linking
Problemet med søkemotoroptimalisering
Problemet med søkemotoroptimalisering i dagens markedsføringsklima er at det ikke gir umiddelbare resultater. Dette gjelder ikke bare oss som er eksterne rådgivere, men også inhouse markedsførere. De må også vise til resultater internt, og hvis valget står mellom en konverteringskampanje på Google som vil gi salg umiddelbart, eller søkemotoroptimalisering som kanskje gir salg om 2 måneder er valget lett.
Et annet problem med søkemotoroptimalisering er at det oppfattes ikke som veldig sexy for kunde når vi går gjennom å endrer alt-tekst på bildene, og justerer meta beskrivelser. En Snapchat kampanje er mye mer visuell og spennende. Det er også vanskelig for bestiller å vurdere jobben som gjøres siden det er en så smal del av digital markedsføring, samtidig som effekten av jobben ikke kan vurderes før flere måneder har gått. Det gjør at også vi som rådgivere noen ganger ikke anbefaler søkemotoroptimalisering siden det er vanskelig å umiddelbart vise verdien det gir.
Og det siste problemet med søkemotoroptimalisering er at det må følges opp. En må gjøre en grundig jobb først, men deretter man må følge med på resultatet det gir og justere fortløpende. Så joda, søkemotoroptimalisering er resultatbasert markedsføring, men resultatet kommer om 2 måneder…
Konsekvensen av dette er at det blir lettere for de som satser på søkemotoroptimalisering av sine nettsider å komme på toppen i søkeresultater. Så min oppfordring til deg som leser dette innlegget er å sette søkemotoroptimalisering på dagsorden. Sett av tid eller budsjett til å få det gjort ordentlig. Og ikke minst, følg det opp. Vi har blitt et samfunn som stoler mer på Google enn naboen. Det betyr at det er verdt det. Det er verdt å bruke tid og budsjett på å få din tjeneste eller ditt produkt på toppen av Google.
Sjekk ut Utheve sin søkemotoroptimalisering:
Her er noen relevante søk som vi har jobbet mot å bli synlig på. Ta gjerne en test i Google å se hvilken plassering vi får:
«facebook markedsføring»
«snapchat markedsføring»
«resultatbasert markedsføring»
«digitalt markedsføringsbyrå»
Trenger du hjelp med søkemotoroptimalisering?
Ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud.