Instagram Shopping hjelper bedrifter å tilrettelegge for at kunden enklest mulig får infoen de ønsker når de finner en interessant vare på internett. Instagram er en sosial plattform hvor vi sveiper oss igjennom innlegg etter innlegg mens vi kommuniserer med mennesker over hele verden. Her finner vi inspirasjon, kommenterer, tagger og liker. Denne trenden har Instagram utnyttet ved å tilby Instagram shopping.
Hva er Instagram Shopping?
Instagram Shopping er en egen shopping løsning i Instagram appen. Bedrifter kan bruke appen til å nå ut og kommunisere med kunden på et mer personlig plan. Kunden får enklere tilgang til etterspurt info om varer de kommer over.
Det fungerer akkurat slik som instagram alltid har gjort, bare med noen få enkle tilpasninger. Dersom du har brukt instagram privat, har du helt sikkert tagget vennegjengen i et innlegg? Instagram shopping fungerer likt, forskjellen er at du tagger varer som gir kunden direktelink til produktet. Hvor mange ganger har man ikke funnet noe interessant for så å lete i evighet på nettbutikken, og gitt opp søket? Det slipper du nå!
Hvordan bruke Instagram Shopping?
Instagram shopping er i stadig utvikling. Spennende funksjoner rulles ut fortløpende. Idag skal jeg vise noen måter du kan benytte instagram shopping for å øke salget ditt.
Sveip til handel
Instagram Shopping brukes hovedsakelig for å få flere til å sveipe direkte til siden man kan kjøpe produktet. Ved å trykke på produktet kommer man direkte inn til valgte produkt. Du kan benytte både innlegg og stories for å dirigere trafikk til dine produkter.
En turentusiast sveiper gjennom bilder i kategorien #fjelltopp. Bilde av en jeger som raster ved bålet dukker opp. Turentusiasten ser at sekken virker praktisk, klikker på bildet, hvorpå det dukker opp en tag med navn og pris på sekken. Kunden trykker på taggen og blir sendt direkte til salgssiden hvor sekken kan fås kjøpt. Derfra tar det 30 sekunder å fullføre handelen.
Sveip og betal
Noen brukere på Instagram har fått mulighet til å tilby betaling direkte i appen. Stort sett influencere. En influencer får stadig henvendelser om å promotere produkter. I dag bruker mange det som kalles affiliate programmer hvor de får en liten prosent per salg. På instagram er det vanskelig å ta i bruk den type system uten at det oppfattes som spam.
Instagram Shopping er et spennende alternativ til dette da en kan avgrense antall innlegg ved å legge flere produkt-tagger i samme innlegg. Når man trykker på et produkt får man opp alternativ som gjør det mulig å betale direkte i vedkommendes instagram butikk. Slik blir det mulig å ha egen instagram butikk med produkter fra flere nettbutikker.
En instagram bruker ser på profilen til sin favoritt influenser som nylig har postet et outfit med en jakke som fanget interessen. Klikk kjøp i appen, å jakken er på vei hjem.
Prøv før kjøp
Den siste lanseringen til instagram som nå er i utprøving hos noen bedrifter, eksempelvis Ray-Ban, er AR filter. Dette gjøres så enkelt at inne i appen kan du teste produktet på deg selv før du kjøper.
AR er kort for Alternative Reality. Man har sett det lenge i filmbransjen hvor de spiller på alternativ virkelighet. Troll og annet ikke eksisterende som dukker opp i virkelighetsbaserte landskap eksempelvis. Dette er videreutviklet slik at det kan brukes i filter på sosiale medier. Instagram har tatt dette i bruk for at du skal kunne teste et produkt virtuelt før du klikker det hjem.
Inne i Instagram Shoppen til Ray-Ban finner eiendomsmegleren et par solbriller som ser skikkelig profesjonelle ut, men passer de? For å teste sveiper han ned inne på produktet i instagram butikken, får opp kamera og kan prøve brillene. De så smashing ut. Shop – slipp å tenk mer på det.
Hvordan finne frem til Instagram Shopping innlegg?
Ved å benytte Instagram Shopping vil bedriften være godt synlig. Innleggene dukker opp flere steder i appen. Du kan fange følgeres oppmerksomhet samt benytte tags for å få oppmerksomheten til nye potensielle kunder.
Dine følgere nåes når innlegget postes. Innlegget er synlig på forsiden i din profil og i nyhetsfeed. Nyhetsfeeden er første side som dukker opp når man logger på. Her får man opp alle innlegg fra profiler man følger. Posten dukker også opp i en egen shopping feed, på forsiden, sammen med nyhetsfeed. Shopping innlegg fra alle butikker kunden følger ligger her. Skal man sjekke ut de siste shopping innleggene er det hit man sveiper.
Ønsket er gjerne å få oppmerksomheten fra nye potensielle kunder. Hashtags kan benyttes på samme måte som i vanlige innlegg for å nå ut til mennesker som søker tilsvarende produkter.
Søker man nye gensere så brukes #gensere for å finne inspirasjon. Dersom du har benyttet shopping tags i ditt innlegg har du nå et forsprang for å få dirigert de interesserte til din butikk.
Du har fanget kundens oppmerksomhet. Vedkommende ønsker å se hva mer bedriften har å tilby. Kunden trykker på butikk knappen i bedriftens profil for å se kun shopping innlegg fra valgte bedrift. Det er her man kan benytte seg av AR filter ved å sveipe nedover på valgt produkt.
Oppsummert
Vi blir hver dag påvirket av visuelt innhold og andre mennesker. Instagram lar oss vise, påvirke og kommunisere på en enkel og tilrettelagt måte. Et effektivt verktøy å ta i bruk for de som er opptatt av påvirkning i form av en mer personlig kommunikasjon ut til kundegruppen.
Jeg har nå vist noen måter å bruke instagram’s shopping løsning, det er opp til din bedrift å være kreativ med de verktøyene man har tilgjengelig. Lykke til med Instagram Shopping. Husk å legg en plan før du tar det i bruk, slik at du får mest mulig igjen for tiden du investerer.