Logo Utheve AS
2

Fargerik påvirkning

Når du starter en bedrift vil det være en viktig oppgave å lage en visuell profil hvor farger er sentralt. En visuell profil skal inneholde retningslinjer for hvordan bedriften bruker ulike virkemidler for å lære de opp i bedriftens visjon. 

Profilen vil inneholde logo, farger, grafikk, fonter og bildemaner som er bygget på hva bedriften vil fortelle og hvordan den vil bli oppfattet. Denne profilen er grunnlaget for hvordan en nettside skal se ut og hvordan du velger virkemidler i markedsføringen. 

Hver eneste dag lar vi oss ubevisst påvirke av farger rundt oss. Riktig budskap, riktig bilde og en tydelig handlingsoppfordring. Basert på budskapet kommer også valg av de riktige fargene. 

Når må du velge farger? 

Logo

Når du skal starte en bedrift lager du gjerne en logo som potensielt skal følge bedriften din i lang, lang tid. Denne logoen er det målgruppen og mennesker forbinder deg og ditt firma med. Da er fargevalg viktig for å skape forståelse for merkevarens verdi og betydning. 

Profil

Logoen vil inngå i en profil som forteller om hvordan farger og andre virkemidler skal brukes for logo, nettside og markedsføring av din bedrift. Her kan man være kreativ i valg av hvilke farger som skal være sentrale i synliggjøring av merkevaren. Hovedfargen gjenspeiler logo så velger man nyanser av denne. Til slutt er det fint å ha to-tre kontrastfarger som kan brukes sammen med hovedfargene. 

Nettsidens farge

Nettside, en god en, er av min mening alfa omega om du skal drive en bedrift med vekst. Siden gjør deg lett tilgjengelig i dagens samfunn av travle dager. Bedriftens logo og farger som velges i profilen er en viktig del av det store puslespillet for å få ting til å både se bra ut og fortelle en god historie sammen med tekst.

Farger er viktigere enn noen gang nå når vi som mennesker skummer igjennom det meste av tekst. Man leser ofte kun deler av tekst og noen ganger kun overskrifter. Gode fargevalg vil hjelpe målgruppen med å forstå budskapet, lese en større del av teksten eller se flere artikler i nettbutikken. Riktig bruk av farger gir tillit til at det målgruppen får formidlet er troverdig. 

Markedsføring

Etter å ha kommet igjennom de første valgene som utgjør din bedrift, kommer delen som skal gjøre deg synlig ute i havet av mennesker.  Markedsføring. Her skal du knytte sammen din nettside, logo, produkter og profil med et konkret budskap. Målet er å få folk til å interagere med din visjon, kjøpe dine produkter og lese dine artikler. 

 

Hvilken farge skal du velge? 

Velger du en farge du synes ser fin ut? Eller går du inn for at fargen skal være med å fortelle en historie? 

Farger har en ubevisst psykologisk innvirkning på hjernen vår, derfor er det også viktig at man tar fargevalg på lik linje som man velger hva man skal skrive i en kampanje eller på en nettside. 

I en studie med navnet «Imapact of Color in Marketing» kan vi lese:

– 90 % av kjappe beslutninger som blir tatt på vegne av produkter, avhenger av farge.
– 2 av 3 forbrukere lar være å kjøpe et større produkt om det ikke kommer i ønsket farge
– print-annonser i farger er 26 % mer effektive enn annonser i sort/hvitt.

Farger er så komplekse i påvirkning av hjernen at man kan oppleve store forskjeller mellom mørke, lyse, blasse og krasse toner. Blått er en farge som gir målgruppen en følelse av å tenke selv. Den gir ro og harmoni, samtidig er en mørk blåfarge autoritær. Det kan føre til at du gir kunden en følelse av å ha tatt eget valg, men du hadde autoritet nok til at de valgte å tro ditt budskap og handle i tråd med ditt ønske. 

Så hva vil du oppnå når du snakker til din målgruppe?

 

Forskning

Bruk av farger kobles til noe man kaller nevromarkedsføring. Studien om hvordan markedsføring fungerer på nervesystemet. Disse studiene er årsak til at det kommer lover og regler som omhandler hvordan man skal benytte påvirkning. Det er viktig å ivareta målgruppen i møte med et hav av markedsføringsmetoder som er bygget på å få deg til å gjøre som vi vil. 

Studier om farger og påvirkning er viktige for å forstå hva vi som bedrift gjør når vi benytter ulike metoder for påvirkning. Det handler om at vi har ansvar for å sørge for at kunde får det de ønsker og søker selv i større grad enn det de føler seg presset til å gjennomføre. 

Fargevalg er noe som er forsket mye på og fortsatt forskes veldig mye på, både i markedsføring, kreative yrker og i psykologi. Mennesker elsker ofte å føle på spenning og impulsivitet, det er en god årsak til at fargen rød har blitt en internasjonal stop farge som brukes i forbindelse med salg verden over. 

Alle reagerer ulikt på farger, men grunnprinsippene bak farger går igjen for de aller, aller fleste. Vi forstår og føler forskjellen mellom varme og kalde farger, på samme vis som vi ser og forstår forskjellen mellom lyst og mørkt, klart og matt. En farge kan likevel ha mange og tvetydige meninger.

Les mer om hva nevromarkedsføring er her. Og hvordan psykologien kan påvirke oss her.

 

Tvetydigheten i farger

Mange farger har mange betydninger. Det gjør at valgene man tar bør være godt overveid og gjerne testet opp mot aktuelle målgruppe. En skal være så nøysom at hver enkelt farge bør vurderes opp mot betydning, mengde av fargen som skal til for å gi riktig følelse og hvordan den brukes sammen med andre farger. Her kommer også vårt ansvar for riktig fremstilling av produkt inn. 

Spontane farger

Ønsker du de kjappe avgjørelsene har du to ulike farger i sentrum av valget. Spontane farger som rødt og mørk blå gir deg et ultimatum. Skal du markedsføre et produkt som knytter et menneske til deg over lang tid, økonomisk, bør du overveie hvilken spontan farge du benytter. Skal du gå for en spontan farge som gjør at kunde tar et kjapt valg eller en spontan autoritær farge som gjør at du får færre kunder. Over tid er de kundene du får mer fornøyd dersom du tar et fargevalg som gir kunden litt mer betenkningstid, eller i alle fall en følelse av at de har tatt et eget valg. 

Skal du derimot knytte til deg de samme spontane kundene uten at de blir avhengige av deg over tid, er valget tryggere for deg og kunden. Risikoen med valget er mindre. Det er også derfor rødt er et bedre valg til butikker og andre lignende bedrifter. Du er ikke bundet til å handle hos denne butikken flere ganger, og om du støter på irritasjon er den ikke like langvarig som ved et forsikringsforhold hvor kunde har knyttet seg opp i minimum et år, men er misfornøyd lenge før året er omme. Den irritasjonen vil kunne skape mange negative ringvirkninger.

Overmenneskelige farger

Fargene lilla og gull er farger som har en påvirkningskraft i form av åndelighet og suksess. Skal du bruke fargene kan man lett gi målgruppen en følelse av at du hever deg over det menneskelige. Vi som mennesker ønsker gjerne å omgi oss med mennesker vi føler oss på bølgelengde med. Gi gjerne målgruppen et snev av luksus, ved moderat bruk av fargen, men pass på at du løfter de litt over deg selv i stedet for at du hever deg over de. Det er ofte at lilla og gull er sentrale farger i hudpleieprodukter. Hudpleie henvender seg gjerne til en type gruppe som er opptatt av skjønnhet, da vil fargene være et godt valg.

Research er nøkkelen

For å gjøre et godt valg for deg og din bedrift er research nøkkelen. Bruk tid på å utforme en tydelig profil med ditt budskap. Gjør research på budskapet og bruk tid med mennesker i den målgruppen du ønsker å nå. Ved å interagere å sjekke ut markedet vil du få uvurderlig kunnskap om de menneskene du skal henvende deg til. Slik vil du sitte igjen med en bedriftsprofil som er laget med din kunde i fokus.

Les mer interessant info om farger her

Andre leser også: