Få merkevaren din til å skinne på Snapchat

Stbank valgte Snapchat for å nå den yngre målgruppen

Stbank kontaktet oss for hjelp med å utvikle en helhetlig markedsføringsplan som styrker merkevaren blant den yngre generasjonen. For å nå dette målet valgte vi å fokusere på Snapchat, en plattform hvor ungdommen dominerer.

På Snapchat handler det om å nå ut med innhold som er lett å relatere seg til. Psykologisk sett har vi lettere for å knytte oss til noe vi kjenner igjen, og et ansikt er en effektiv måte å skape en følelse av samhold på. Ved å bruke et ungt ansikt, som resonnerer med ungdommen, skapes en naturlig tilknytning fordi det føles mer på samme nivå.

Merkevaren i sentrum

Et bilde som treffer målgruppen – og styrker merkevaren

I en av kampanjene vi kjørte for Stbank, brukte vi et bilde som virkelig fanget essensen av budskapet. Bildet viste en ungdom i sentrum, flankert av to kvinner. Et strategisk og gjennomtenkt valg som representerer alt de ønsker å formidle med kampanjen.

Bildet illustrerer hvordan Stbank setter ungdom i fokus for å inspirere flere til å investere i fond. I dag er yngre investorer underrepresentert, ifølge media – det samme gjelder kvinner. Ved å vise tre kvinner som samarbeider for å oppmuntre til fondsparing, formidles en følelse av styrke og trygghet.

Valget av bildet spiller på underbevisste faktorer. På Snapchat er visuelle elementer ofte viktigere enn teksten i et budskap. Bildet ble en innertier. Merkevaren er i fokus og skapte solide resultater.

Gjennom denne kampanjen oppnådde vi en kostnad per klikk på kun 2,50 kroner – et svært godt resultat, spesielt sett i lys av kundens historikk. Dette viser hvordan en gjennomtenkt visuell strategi kan gi målbare resultater.

Merkevaren på snapchat
Merkevarenbygging

Nytt tema, samme merkevare

Vi testet bildet mot et annet motiv, denne gangen av et ungt par. Ingen av dem ser direkte på deg i annonsen, og budskapet blir mindre tydelig. Selv om teksten om enkel fondsparing er den samme, mangler bildet kraften til å formidle det underliggende budskapet.

Resultatene bekreftet dette. Klikkprisen for bildet med det unge paret var over én krone dyrere. Selv om det fortsatt viser unge mennesker, formidler det ikke merkevarens kjerne like effektivt.

Bildet fra fondsparing brukes gjentakende for å skape gjenkjennbarhet. Når fokuset skifter til «rådgivning», er et annet motiv mer effektivt. Et bilde av en god samtale med en kopp kaffe skaper den største responsen. Klikkprisen her lander på bare 1 krone.

Kaffe og et smil bør aldri undervurderes i en merkevarestrategi. Mennesker ser ofte på eldre som bedre rådgivere enn jevnaldrende, enten det stemmer eller ikke. Gjennom historien har vi sett på eldre som klokere og tryggere. Det er sannsynligvis derfor dette bildet gir best resultater når budskapet handler om rådgivning og merkevarebygging.

Strategisk på snap
Merkevaren på snapchat

Tallene fra analysene våre viser tydelig hvor viktig det er å velge riktige elementer i annonsene. Et godt bilde kan styrke budskapet uten å bruke ord – en kunst som krever erfaring og innsikt.

Vi har lang erfaring med å bygge slike strategier og hjelper gjerne flere med å oppnå lignende suksess.

Ta kontakt med oss, så finner vi veien sammen. Over en kopp kaffe – og jeg lover å ta med et smil.

Andrea

Markedsfører

Start en dialog med oss

Vi tar gjerne en prat med dere for å avdekke om vi er en god match.

et markedsføringsbyrå