Logo Utheve AS
Landingssider fremhevet bilde utheve

Landingssider gir mer salg

Landingssider er sider som kun har en oppgave – konvertere. Landingssider lages ofte i forbindelse med kampanjer. Hvor man tilpasser siden til kampanjen, og på denne måten øker sannsynligheten for konvertering. Konvertering kan være alt fra å få en e-postadresse til å selge et produkt.

landingssider markedsføring

Hvorfor selger landingssider?

 Den største fordelen med landingssider er at de fokuserer på en ting. En typisk side på nettsiden din har en meny, flere knapper, kategorier, bilder osv. Med alle valgene er det ikke lett å vite hva kunden velger å trykke på.

«Vanlige nettsider er som en labyrint for kunden. Du vet aldri hvilken vei de tar.»

En landingsside derimot har kun et fokus. En skreddersydd opplevelse for kunden. En berg og dalbane hvor vi bestemmer hvilken rekkefølge kunden konsumerer innholdet. Alt går på skinner. 

Hvordan lager man en landingsside?

 Det er mange veier til Rom, men heldigvis har vi noen prinsipper vi kan følge:

  • Ingen forstyrrende elementer som tar kunden ut av siden. Som for eksempel en meny.
  • En logisk flyt gjennom innholdet som ender i en call-to-action – der du ber om e-posten, bestillingen osv.
  • Risikoreduserende tiltak som for eksempel anbefalinger fra andre kunder eller et eksempel på hvordan dine nyhetsbrev ser ut.

Bruke egen nettside eller nytt domene

Det er mange som oppretter egne domener for å lage landingssider. La oss si at du tilbyr regnskapstjenester. Du ønsker å kjøre en kampanje på lønningstjenester i høst. Da kan du opprette et eget domene som heter www.enklerelonning.no og lage landingssiden din der.

Fordelen med å opprette et eget domene-navn som relaterer til landingssiden er bedre resultat i søkemotorene. Ulempen er at dette ikke hjelper nettsiden din.

Mange velger derfor å opprette en landingsside på samme domene som de har nettsiden sin. Da blir det seende slik ut istedet: www.dinnettside.no/enklerelonning. Dette har ikke samme effekt på søkemotorene, men landingssiden vil øke den totale scoren for nettsiden din.

Vår anbefaling er derfor å lage landingssidene på det samme domenet som du har nettsiden din på. Her kan du lese mer om hvordan tydelige og enkle nettsider kan generere flere visninger og salg. 

Eksempler på gode landingssider

Her er et eksempel på en god landingsside: https://webdam.com/how-to-select-a-DAM/

En landingsside kan også være av den enklere arten: http://www.trulia.com/sell

En landingsside alene gir lite

Når man har laget landingssiden bør man kjøre gode kampanjer som sender trafikk til siden.

Det er her man henter den største fordelen med landingssider. Du kan lage spesifikke kampanjer som sender relevant trafikk til siden. Den trafikken som kommer til landingssiden er allerede kvalifisert siden kampanjene er laget utifra landingssiden. Dette hjelper også til med å øke konverteringen.

Lag din landingsside i dag

Lag din egen landingsside i dag. Dette er et kraftig verktøy som bedrifter i alle størrelser og i alle bransjer kan og bør bruke.

Ta gjerne en titt på hvordan vi jobber med oppretting og endring av nettsider her – og ta kontakt for en hyggelig prat. 

Andre leser også: